اهتمام دولت جهادی و انقلابی آیت الله رییسی برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تخریبی گلستان طی ۲ سال گذشته، شمار این گونه مدارس را در این استان شمالی از ۲۰ درصد به ۱۷ درصد کاهش داد و پایان فعالیت مدارس فرسوده را به رویایی قابل تحقق تبدیل کرد.

گلستان حدود ۲ میلیون جمعیت دارد که از این تعداد افزون بر ۴۰۲ هزار نفر آن‌ها دانش آموز هستند و به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این استان، بخش قابل توجهی از آنها در ۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه دولتی تحصیل می‌کنند.

وحید فراهی افزود: تا قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم ۲۰ درصد مدارس گلستان در مناطق شهری و روستایی با مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ کلاس درس، فرسوده و تخریبی بود که با تلاش و اهتمام دولت طی ۲ سال گذشته سه درصد از شمار این مدارس کاسته شد.

وی بابیان اینکه روند کاهش شمار مدارس تخریبی گلستان همچنان ادامه دارد و تلاش خواهد شد تا پایان دولت سیزدهم حداقل ۲ درصد دیگر از شمار این نوع مدارس کاسته شود، اضافه کرد: در دولت فعلی اعتبارات این اداره کل برای نوسازی مدارس ۲ برابر شد و افزون بر پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این استان اختصاص یافت.

فراهی ادامه داد: اعتبارات تخصیصی صرف ساخت ۸۰ طرح و فضای آموزشی با ۴۴۰ کلاس درس و با زیربنای ۶۸ هزار مترمربع و تحویل آنها به ادارات آموزش و پرورش در ۱۴ شهرستان گلستان شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان همچنین گفت: علاوه بر اعتبارات اختصاص یافته به این اداره کل در دولت سیزدهم، درحوزه نیکوکاران مدرسه ساز نیز اقدامات خوبی برای مشارکت در ساخت مدرسه و یا تکمیل مدارس نیمه تمام این استان انجام شد.

وی بیان داشت: طی ۲ سال گذشته در مجموع هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط خیرین مدرسه ساز برای ساخت و تکمیل طرح‌های آموزشی در استان گلستان تزریق شد که یک نمونه آن افتتاح هنرستان تمام خیرساز مرحوم «احمد محمدی» در گنبدکاووس با ۲۷۰ میلیارد ریال بود.

فراهی اضافه کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی، پیش بینی می‌شود، رقم مشارکت نیکوکاران مدرسه‌ساز تا پایان این دولت به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

به گفته وی، هم اکنون ۱۰۴ پروژه آموزشی خیرساز با مجموع ۵۳۰ کلاس درس در مناطق شهری و روستایی استان گلستان درحال ساخت است که تکمیل آنها به هشت هزار میلیارد ریال سهم دولت نیاز دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان ادامه داد: این استان حدود ۱۷۰ مدرسه تخریبی و نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

فراهی همچنین تعهد دولت سیزدهم برای نوسازی، مقاوم سازی و نیز تجهیز کلاس‌های درس گلستان از شروع فعالیت تاکنون را ۱۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون ۹ هزار میلیارد ریال از این تعهد با تخصیص از منابع ملی، استانی، محرومیت زدایی و نیکوکاران انجام شده است.

وی افزود: دولت سیزدهم به طرح‌های آموزشی متوقف شده در گلستان نگاه ویژه دارد به طوری که بعد از سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به این استان تاکنون ۶ طرح با سابقه بیش از ۱۰ سال، تکمیل و بهره‌برداری شده است.

فراهی استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس را از دیگر اقدامات موثر دولت سیزدهم در گلستان ذکر کرد و افزود: طی ۲ سال اخیر ۸۵۰ کلاس درس با هزینه ۵۰۰ میلیارد ریال استاندارد سازی شد و اکنون مدرسه دولتی بدون برق و گاز و مجهز نشده به سامانه گرمایشی استاندارد در این استان وجود ندارد.

وی همچنین با تشریح برخی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم درحوزه نوسازی مدارس گلستان گفت: اجرای طرح آسفالت محوطه و ایزوگام مدارس با مساحت ۲۱۵ هزار مترمربع و با اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال، جمع آوری سه مدرسه کانکسی مستقل در مناطق کم برخوردار مرزی و عشایری استان در قالب طرح شهید پناهی با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال و عقد تفاهم نامه با یکی از نیکوکاران برای جمع آوری مدارس کانسکی از جمله این اقدامات است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان اظهارداشت: اجرای طرح ملی محرومیت زدایی با پیش بینی ۵۰ پروژه و ۳۰۰ کلاس درس با مساحت ۵۰ هزار مترمربع و اعتبار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم در این استان بوده است.

فراهی به پروژه‌های اداره کل نوسازی مدارس گلستان در هفته دولت امسال اشاره کرد و گفت: ۲۵ پروژه آموزشی و ورزشی با مجموع ۱۰۰ کلاس درس و با مساحت ۱۱ هزار مترمربع و هزینه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، اجرای آسفالت و ایزوگام در ۷۰ مدرسه با ۹۵ هزار مترمربع و اعتبار ۱۷۵ میلیارد ریال، اجرای اصلاح سیستم گرمایش ۱۰۰ کلاس درس با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال، اجرای عملیات بهسازی و شاداب سازی ۴۰۰ مدرسه با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال و تعمیر و بهسازی ۱۸۴ چشمه سرویش بهداشتی و آبخوری با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال در این هفته افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در هفته دولت امسال همچنین عملیات اجرایی ساخت ۱۰ مدرسه آموزشی با مجموع ۴۵ کلاس درس با مشارکت نیکوکاران و دولت با مجموع اعتبار ۹۵۰ میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۴ شهرستان و گستره تقریبی ۲۱ هزار کیلومتر مربع سکونت دارند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا