مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گنبدکاووس گفت: تاکنون در این شهرستان مرزی بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ جلد سند مالکیت با همراهی اداره ثبت اسناد و املاک و بنیاد علوی برای روستاییان صادر شده است.

مرتضی صابری اظهارکرد: سال گذشته بر اساس موافقت نامه فی مابین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان بیش از ۵۰۰ جلد سند مالکیت در روستاهای با مالکیت بنیاد علوی در گنبدکاووس صادر شد و در مجموع این شهرستان در حوزه صدور سند مالکیت رتبه نخست استان گلستان را به خود اختصاص داده است.

وی از واگذاری ۳۶ هزار متر مربع اراضی تملک شده توسط بنیاد مسکن به اهالی سه روستای «بی بی شیروان، پتکه و سلاق غایب» خبر داد و گفت: بیش از ۶۰۰ هکتار اراضی ملی که در تصرف اشخاص بوده نیز بعد از مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال و انفال و شورای نظارت استان با شرایط ویژه واگذار می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گنبدکاووس گفت: طرح ویژه مسکن روستایی از سال ۱۳۸۴ با ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در دستورکار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور قرار گرفت و در آغاز طرح فقط هفت درصد خانه‌های مسکونی روستایی استان گلستان مقاوم سازی شده بود که بعد از گذشت ۱۷ سال هم اکنون این عدد به ۵۳ درصد رسیده است.

صابری ادامه داد: در گنبدکاووس هم تاکنون ۴۷ درصد خانه‌های روستایی مقاوم سازی شده که ۶ درصد از متوسط گلستان کمتر است به همین دلیل برای جبران این عقب افتادگی در سال نخست جهش تولید مسکن بیش از ۱۶ درصد سهمیه استان به این شهرستان تخصیص داده شد.

وی افزود: از مجموع هزار و ۱۲۰ متقاضی ساخت واحد مسکونی روستایی معرفی شده به بانک‌های عامل تاکنون ۹۲ درصد موفق به اخذ قرارداد بانکی شدند و این شهرستان در جذب تسهیلات مسکن روستایی رتبه نخست استان گلستان را دارد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گنبدکاووس بیان کرد: همچنین ۴۷۸ واحد نیز برای تکمیل وام یک میلیارد ریالی سال گذشته به ۲ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی و تاکنون ۹۰ درصد آنان موفق به انعقاد قرارداد بانکی شدند.

صابری با قدردانی از مجموعه فرمانداری، بانک‌های عامل و شورای مسکن شهرستان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مناطق روستایی، گفت: تسهیلات ۲ میلیارد ریالی با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله و ضمانت زنجیره‌ای پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به تهیه طرح هادی (عمران روستایی) برای تمام ۱۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار گنبدکاووس، اظهارکرد: تاکنون طرح هادی ۲۲ روستا بازنگری شده و بازنگری طرح هادی ۳۲ روستای دیگر هم از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دارد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گنبدکاووس افزود: تاکنون در ۱۰۶ روستای این شهرستان طرح‌های آغاز و در ۳۷ روستای اجرای آن به پایان رسید و در سال ۱۴۰۲ برای حدود ۳۰ روستا پیشنهاد تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه به کمیته برنامه ریزی داده شده است.

صابری یادآور شد: سال گذشته ۱۶۰ میلیارد ریال قیر رایگان در اختیار بنیاد مسکن گنبدکاووس قرار گرفت که با مشارکت دهیاران ۳۶ روستا شامل ۳۰ روستای بخش مرکزی و ۶ روستای بخش داشلی برون این شهرستان عملیات آسفالت معابر آنها در مجموع به مساحت ۱۳۰ هزار مترمربع انجام شد.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا