کم‌بارشی در فصل آبی، منطقه گردشگری خالد نبی را از رونق انداخته و این سرمایه با ارزش ملی را که هر ساله در این فصل سال گردشگران زیادی را به منطقه می‌آورد بی‌رونق کرده است.

از ابتدای مهر پارسال تا پایان فروردین امسال تنها ۲۰۷ میلیمتر بارش در شهرستان کلاله استان گلستان ثبت شده که کاهش ۵۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه نشان می‌دهد.

تپه ماهور‌های مخملی و سرسبز و دشت زیبای شقایق‌ها در مسیر خالد نبی هر ساله گردشگران زیادی را در فروردین و اردیبهشت ماه به این منطقه می‌کشاند تا در کنار لذت بردن از طبیعت این منطقه، ساعتی نیز خانواده‌ها در آنجا اتراق می‌کردند و سبب رونق بوم‌گردی‌های منطقه می‌شود، اما این روز‌ها خبری از گندم‌زا‌های سرسبز با خوشه‌های پر گندم و از آن شلوغی و حضور گردشگران در منطقه نیست و تپه‌ماهور‌ها بیشتر شبیه بیابان‌های بی‌آب و علف شده‌اند.

به گفته یکی از کشاورزان منطقه به قدری بارش امسال کم بود که گندم‌زار‌ها حتی یک سانتیمتر هم رشد نداشتند و مجبور شدن آن را به عنوان خوراک دام استفاده کنند.

اهالی منطقه می‌گویند: میزان بارش‌ها در یک سال گذشته خیلی کم بوده است و همین موضوع سبب از بین رفتن سرسبزی منطقه شده و وضعیت محیط زیست منطقه نیز حاکی از تاثیرات کم‌آبی است.

خانم رحمانی گردشگری که تعریف زیبایی‌های منطقه را شنیده بود و به منطقه سفر کرده است، می‌گوید: منطقه کاملا بیابانی است و هیچ خبری از آن زیبایی که دوستان‌مان تعریف می‌کردند، نیست.

گردشگری دیگری هم که با خانواده در منطقه بود، می‌گوید: منطقه زیبایی است، اما ما تصورمان از منطقه گل‌های شقایق و گندم‌زار‌ها بود، اما متاسفانه جز تپه‌های بیابانی در مسیر چیزی ندیدیم.

گردشگران دیگری که هر ساله به این منطقه سفر می‌کردند، می‌گویند: دیگر از آن تپه‌های مخملی خبری نیست و در طول مسیر سرسبزی سال‎های قبل را ندیدیم و همه جا خشک و بیابانی است و قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست.

کسب و کار اهالی منطقه خالدنبی از رونق افتاد‌

سال‌هاست که اقامتگاه‌های بوم‌گردی در منطقه خالد نبی مستقر شده‌اند که شرایط را برای گردشگران فراهم کنند و در این بوم‌گردی‌ها چند نفر مشغول به کار هستند و در این مکان‌ها غذا‌های بومی منطقه مانند چکدرمه، بورک، مانتی، چلو قیمه با گوشت گوسفندی پخت وبه گردشگران داده می‌شد و خود مکانی برای معرفی بیشتر آداب و رسوم منطقه به مسافران بود.

خشکی تپه‌های سرسبز و مخملی اطراف خالدنبی در استان گلستان، نگرانی‌هایی را در خصوص آینده محیط زیست و گردشگری این منطقه ایجاد کرده و گردشگران نگران هستند در آینده نه چندان دور این منطقه به بیابان بی‌آب وعلف تبدیل شود و منبعی برای ریزگرد‌ها شود و آلودگی‌های زیست محیطی فراوانی را برای منطقه ایجاد کند و در کنار آن منجر به تعطیلی بوم‌گردی‌ها و خسارت به بخش گردشگری استان شود.

از همین حالا با برنامه‌ریزی و کم کردن خسارت به منابع آب و خاک باید به فکر حفظ منابع طبیعی و گردشگری باشیم تا با ارتقای صنعت گردشگری به الگوی پایدار معیشتی برسیم.

به گفته امان محمد کمالی مدیر کل هواشناسی استان گلستان از ابتدای فصل آبی امسال تاکنون بارش باران ۲۰۷ میلی‌متر بوده که ۵۱ درصد کاهش نسبت به پارسال داشته است.

وی تصریح کرد: پارسال ۳۴۴ میلیمتر بارش داشتیم وحد نرمال بارش در این منطقه حدود ۴۰۰ میلیمتر است که نسبت به بلند مدت ۴۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

 

  • منبع خبر : تسنیم