پرندگان شکاری دوست واقعی کشاورزان هستند و با تغذیه از ملخ و کرم ها به کنترل بیولوژیک آفات مزارع کشاورزی و باغی کمک می کنند.

احمد احمدی رئیس اداره حفاطت محیط زیست شهرستان گنبد کاووس گفت ، روز چهار شنبه مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۳ ، در پی گزارشات واصله مبنی بر انتقال تعدادی پرنده شکاری زنده گیری شده ازنوار مرزی توسط یکی از قاچیان سابقه دار به شهر گنبدکاووس، مامورین یگان حفاظت این اداره بلافاصله وارد عمل شده وپس از شناسایی مخفیگاه متخلفین طی هماهنگی با دادستان گنبد کاووس و اخذ حکم ورود به منزل متخلف ، در معیت مامورین پلیس آگاهی شهرستان گنبد کاووس نسبت به بازرسی از محل اقدام نموده و موفق به کشف یک بهله شاهین( پرنده شکاری کمیاب) از منزل وی گردیدند و پرونده
متخلف جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی شهرستان تحویل شد.

شمال شهرستان گنبد کاووس یکی از بهترین زیستگاههای پرندگان شکاری می باشد که بخشی از زندگی خود را در این منطقه سپری می نمایند که متاسفانه توسط افراد سود جو زنده گیری شده و پس از انتقال به استانهای جنوبی به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می شود.

کاهش پرندگان شکاری در زیستگاهها موجب افزایش جوندگان، آفات و بیماری ها می شود، فراوان شدن جوندگان ضمن تخریب مزارع ، گسترش بیماری هایی نظیر سالک و طاعون را در پی دارد.

پرندگان شکاری در بالای هرم غذایی قرار می گیرند و برقرار کننده تعادل و توازن در اکوسیستم هستند. موش ها ، خرگوش ها و دیگر جوندگان زمانی که آب و هوا خوب است و غذا به اندازه کافی وجود دارد، می توانند به سرعت تولید مثل کنند و جمعیت شان به حد انفجار برسد، اما پرندگان شکاری با شکار این حیوانات جمعیت آنها را در حد تعادل حفظ می کنند.

پرندگان شکاری دوست واقعی کشاورزان هستند و با تغذیه از ملخ و کرم ها به کنترل بیولوژیک آفات مزارع کشاورزی و باغی کمک می کنند.

وی در پایان از مردم خواست در اجرای شعار ۸۰ میلیون ایرانی ۸۰ میلیون محیط بان، در صورت هر گونه تخلف زیست محیطی مراتب را به سامانه ۱۵۴۰ اطلاع رسانی نمایند.

  • نویسنده : قاچاقچی سابقه دار گرفتار قانون شد.