معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار گنبدکاووس با ابراز نگرانی از خشکیدن تالاب‌های بین‌المللی آلاگل، آجی‌گل و آلماگل در محدوده این شهرستان گفت: مهمترین راه حل نجات این تالاب‌ها تامین حق آبه زیست محیطی آنهاست.

عبدالحمید گوگلانی روز پنجشنبه در نشست مدیریت زیست بومی تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس اظهارکرد: تالاب‌ها مصادیق آبادانی زمین به‌حساب می‌آیند و باید هرچه در توان داریم برای حفظ، نگهداری و احیای آنها تلاش کنیم.

وی افزود: مشکل نابودی تالاب‌ها به عنوان بخش اساسی اکوسیسـتم جهانی در پیشگیری یا کاهش شـدت سـیل، تغذیه سـفره‌ آب زیرزمینی و فـراهم‌کردن زیسـتگاه منحصر به‌فرد برای گیاهان و جانوران فقط مختص ایران نیست و کشورهای زیادی درگیر آن هستند، بر اساس تحقیقات صورت گرفته طی ۳۰۰ سال اخیر حدود ۸۷ تالاب در جهان نابود شده است.

معاون فرماندار گنبدکاووس ادامه داد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود ۲۵۰ تالاب در کشور وجود دارد که از این میان ۲۶ تالاب با مساحت حدود ۱.۵ میلیون هکتار که آلاگل، آلماگل، آجی‌گل و گمیشان واقع در استان گلستان از جمله آنها محسوب می‌شود عضو کنوانسیون رامسر هستند.

گوگلانی وضعیت تالاب‌های بین المللی گلستان واقع در محدوده جغرافیایی شهرستان گنبدکاووس را نامناسب دانست و گفت: تامین نشدن حق آبه زیست محیطی مهمترین عوامل خشکی این تالاب‌هاست لذا وزارت نیرو باید تامین حق آبه این منابع طبیعی خدادادی را به عنوان وظیفه اصلی خود قرار دهد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس هم در این نشست بیان کرد: برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها به عنوان یک سند مرجع برای مدیریت یک پارچه و حفظ عملکردهای محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی این منابع طبیعی خدادادی به حساب می‌آید.

احمد احمدی افزود: این برنامه از سال ۱۳۹۷ با هدف تعیین نقش فعال برای مشارکت جوامع محلی به عنوان ذینفعان در مدیریت تالاب‌ها و جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط به منظور برقراری تعادل میان حفاظت، توسعه و بهره برداری خردمندانه در حال اجراست.

وی اظهارکرد: اقدامات خوبی مانند ارائه آموزش‌ فواید و نقش تالاب‌ها و ضرورت حفاظت از آنها به جوامع محلی، دانش آموزان و معلمان، کشاورزان، دامداران، شکارچیان و صیادان ارائه و همچنین برای توانمندسازی مردم محلی دوره‌های مهارتی مانند سوزن دوزی در روستاهای تنگلی و اوخی تپه و شهر اینچه برون با همکاری بخشداری داشلی برون و موسسه سبزگامان بسکی برگزار شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس با اشاره به اینکه تالاب‌های آلاگل و آجی گل به طور کامل خشک شده و تالاب آلماگل هم در محدوده ۴۰ هکتاری پهنه آبی ۲۰ سانتیمتری دارد، گفت: مقرر شد محیط زیست بازنگری حق آبه زیست محیطی این تالاب‌ها از رودخانه اترک را پیگیری کرده و اداره امور منابع آب و شرکت آب منطقه ای تامین و توزیع آن را انجام دهند.

احمدی افزود: تحقیقات و مطالعات توسط دانشگاه تربیت مدرس انجام و نتایج پایانی به وزارت نیرو ابلاغ شد تا این وزارتخانه دستور اجرایی شدن آن را به شرکت آب منطقه ای استان و مدیریت شهرستانی اعلام کند.

تالاب‌های بین المللی آلاگل با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، تالاب‌ آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و تالاب آلماگل با مساحت ۲۰۷ هکتار در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان و در بخش داشلی برون گنبدکاووس واقع شدند و تامین آب آنها از طریق سیلاب‌های فصلی رودخانه مرزی اترک است.

بر اساس محاسبات صورت گرفته ارزش اکولوژیکی تالاب‌ها حدود ۱۰ برابر بیشتر از جنگل‌ها و ۲۰۰ برابر بیشتر از زمین‌های زراعی است چرا که با توجه به تنوع زیستی زیاد نقش مهمی در کاهش گرمای زمین ایفا می‌کند به عبارتی این حوضه‌های آبی به طور معمول دی اکسیدکربن را توسط گیاهان جذب و آن‌ را تبدیل به مواد آلی می‌کنند و این باعث می‌شود تا گرمایش کره زمین کاهش یابد، همچنین می‌توانند شرایط آب و هوایی را در یک منطقه متعادل کنند و هیدرو اقلیم‌های خاصی را به وجود آورند که موجب بالا رفتن ارزش‌های زیستگاهی یک منطقه می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا