استاندار گلستان با یادآوری کمبود منابع آبی این استان گفت: مجوز شیرین‌سازی ۷۲ میلیون متر مکعب آب دریای خزر در استان با چنگ و دندان گرفته شد.

علی‌محمد زنگانه شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و نشست صمیمی با فعالین اقتصادی گلستان اظهار کرد: مهمترین هدف اجرای این طرح رفع تنش آبی غرب استان است.

وی بیان کرد: وقتی همه با هم هستیم و مطالبه‌گری کنیم، یقینا به پاسخ می‌رسیم به‌گونه‌ای که سال گذشته برای قیمت خرید تضمینی گندم ۲ برابر سال قبل و کلزا ۷ هزارتومان بیشتر از قیمت کشوری از کشاورزان استان خریداری شد.

استاندار گلستان ادامه داد: یکی از مشکلات استان، ناترازی برق استان که برای حل مشکل زیرساختی برق خصوصا در زمینه صنایع ، قرارداد پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی‌آبادکتول با مشارکت مپنا و بنیاد مستضعفان امضا شد تا با مصوبه ۴۰۰ میلیون یورویی،ظرفیت این نیروگاه از ۱۰۰۰ به ۱۵۰۰ مگاوات ارتقا یابد.

زنگانه گفت: همچنین و در همین راستا، سرمایه‌گذاری برای فعال‌سازی ۲۶۰ مگاوات نیروگاه کوچک مقیاس نیز صورت گرفت.

استاندار گلستان بیان کرد: ۷.۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش ۲۵ درصدی صادرات غیرنفتی، افزایش تبادلات کامیونی از مرز اینچه‌برون از صفر به ۱۹۰ کامیون در روز، از جمله اقدامات مثبت انجام‌شده در گلستان در دولت سیزدهم است.

وی به راه‌اندازی سامانه صدور مجوزها در گلستان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵ هزار و ۳۶ مجوز در استان صادر شده و برای بیش از ۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری نیز مجوز بی‌نام صادر گردید.

زنگانه همچنین بر ضرورت رفع مشکلات بخش تولید اشاره کرد و گفت: پارسال ۷۲ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با ۵۰۰ مصوبه تشکیل شد و بیش از ۷۰ درصد مصوبات اجرایی گردید که میزان اجرای مصوبات در سال ماقبل ۱۰ درصد بود.

استاندار گلستان احیای خلیج گرگان را یکی از مطالبات دیرین مردم این استان دانست و گفت: سلامت، محیط زیست و آینده مردم گلستان، مازندران، خراسان شمالی و حتی کشور ترکمنستان در گرو احیای این پهنه آبی است.

زنگانه گفت: تاکنون لایروبی ۸۰ درصد کانال آشور خلیج گرگان انجام شده و مسیر لایروبی کانال ها با قوت ادامه می یابد و به دنبال آن هستیم که حق آبه خلیج از نکارود را که ۸۰ درصد آب شیرین آن به دریا می ریزد، را احیا کنیم و این مسئله را به عنوان یک مطالبه در سفر دوم رییس جمهور به گلستان دنبال می

فرمانده سپاه نینوا گلستان هم در این جلسه گفت: این استان ظرفیت خوبی در حوزه‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی دارد که باید بیش از گذشته زمینه جذب متقاضیان علاقمند فراهم شود.

سردار علی ملک شاهکوهی افزود: علاوه براین کارگاه‌های اقتصادی موجود در استان باید حفظ شود و پشتیبانی لازم از فعالیت این کارگاه برای تداوم‌ تولید انجام شود.

وی ادامه داد: طی یکسال اخیر برای رفع موانع تولید در کارگاه اقتصادی استان اقدام خوبی صورت گرفته و از این پس تمام قد پشت فعالان اقتصادی منطقه خواهیم بود.

وی بر حمایت از بخش کشاورزی استان که از خشکسالی خسارت دیده به ویژه در شمال استان تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری گلستان هم گفت: برای مهار تورم و رشد تولید که شعار امسال نامگذاری شده، لازم و ملزوم هم هستند و باید در استان برای عملیاتی شدن آن سند راهبردی تدوین شود.

حیدر آسیابی افزود: زیرساخت‌های توسعه صنعتی در گلستان ناکافی بوده و نیاز به افزایش زیرساخت و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی داریم.

وی بر رفع موانع سر راه فعالان اقتصادی استان در تولید تاکید کرد و گفت: این دستگاه سال قبل در حمایت از تولیدکنندگان استان ۶۴۰ درخواست داشت که ۳۳۰ درخواست را عملیاتی و ۳۷۵ مورد بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی هم‌ انجام داده و به مسائل و مشکلات آن‌ها رسیدگی کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان هم گفت: بخش خصوصی آماده حمایت از دولت در رشد تولید است.

علی محمد چوپانی افزود: در عین حال فعالان اقتصادی از دولت نیاز مبرم به پشتیبانی بیشتر در رفع موانع تولید و تحقق شعار مهار تورم، رشد تولید هستند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا