سخنگوی سازمان غذا و دارو از تأمین و توزیع ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قوطی شیرخشک رگولار در آذرماه امسال خبر داد.

سجاد اسماعیلی روز یکشنبه با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی چرخه تأمین و توزیع شیرخشک، اظهار داشت: با تخصیص ارز و تأمین مناسب ماده اولیه شیرخشک طی ماه‌های اخیر، میزان تولید این فرآورده به صورت چشمگیری افزایش داشته و با نظارت های میدانی، سرعت توزیع شیرخشک به داروخانه ها و در نهایت مصرف کننده بسیار بیشتر از قبل شده است.

وی افزود: اکنون هیچ مشکلی در خصوص تأمین شیرخشک‌های معمولی(رگولار) وجود ندارد و بازار به تعادل عرضه و تقاضا رسیده است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه سازمان غذا و دارو علاوه بر نظارت بر کیفیت فرآورده‌های سلامت محور تسهیل دسترسی مردم به این فرآورده‌ها را هم جزو وظایف ذاتی خود می‌داند، گفت: با اجرای طرح ساماندهی شیرخشک، ضمن اصلاح سیاست‌های ارزی و حمایت از تولیدکنندگان این حوزه، هیچ تغییر قیمتی در این فرآورده برای مصرف کننده واقعی صورت نگرفته و با ارائه کد ملی کودکان زیر دو سال شیرخشک بدون تغییر قیمت در دسترس است.

وی اظهار داشت: تغییر سیاست های ارزی و اصلاح قیمت شیرخشک بر مبنای درخواست تولیدکنندگان و در راستای حمایت از آن ها و همچنین مصوبه ستاد تنظیم بازار صورت گرفته و هیچ مشکلی در چرخه تامین ماده اولیه و تولید شیرخشک وجود ندارد.

تولید شیرخشک در کارخانجات کشور در ماههای گذشته به دلیل ایجاد اختلال در واردات مواد اولیه دچار افت شده بود، اما در هفته های اخیر با تامین مواد اولیه افزایش یافته و کارخانجات در سه شیفت در حال تولید این محصول هستند تا کمبود بوجود آمده در بازار را تامین کنند.

در حال حاضر بازار این محصول اشباع شده است اما با هدف ذخیره سازی و جلوگیری از قاچاق، عرضه آن در داروخانه ها فقط با ارائه کد ملی نوزاد انجام می شود.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی انجمن تولیدکنندگان شیرخشک، اکنون این محصول در قالب ۱۲ نشان تجاری در داخل کشور تولید می‌شود و متوسط مصرف ماهانه شیرخشک در کشور ۵ تا ۶ هزار تن است در حالی که ظرفیت تولید این ماده غذایی به گفته رئیس این انجمن بیش از ۲ برابر این میزان است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا