فرایند زندگی شامل سه بخش از ارتباطات، اطلاعات و مبادلات است که هر کدام یکی پس از دیگری مکمل همدیگر بوده و باعث می شود یک خبرنگار با رعایت این موارد بتواند به سادگی با افراد شاخص، مسئولان و افراد تاثیرگذار جامعه ارتباط برقرار کند، اطلاعات بدهد و اطلاعات بگیرد و به نوعی مبادله اطلاعات انجام دهد که راز موفقیت یک خبرنگار نیز در به خوبی انجام دادن این موارد است.

پایگاه اخبار گنبد – فریدون قارئی: اولین جلسه کارگاه آموزشی تخصصی مدیریت روابط عمومی هوشمند و ارتباطات رسانه ای ویژه خبرنگاران شرق استان گلستان با تدریس دکتر حمید شکری خانقاه رئیس گروه تخصصی روابط عمومی باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو در ایران برگزار شد.

این کارگاه که بخشی از اولین دوره روزنامه نگاری حرفه ای شرق استان گلستان در شهر گنبدکاووس است، با پیگیری های دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان برگزار می گردد که پس از اتمام دوره قراره است امتحان جامعی برگزار و به خبرنگارانی که این دوره را با موفقیت بگذرانند مدرک معتبر روزنامه نگاری حرفه ای اعطا گردد.

در نخستین روز برگزاری این دوره که از ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱ شروع و تا ساعت ۱۹:۳۰ به طول انجامید، نخست جهت آشنایی بیشتر مدرس با توانایی های شرکت کنندگان دوره و اطلاعات بیشتر جهت استفاده در کلاس، هر یک از شرکت کنندگان دوره به معرفی خود پرداختند و مهمترین شاخصه خود را در امر خبرنویسی و تاثیر آن بیان داشتند.

نحوه مدیریت محل دوره و نوع استقبال از مدرس باعث شد که شروع دوره با شاخصه استانداردهای یک مراسم و تشریفات برای مهمانی که وارد شهر می شود باشد.

سه شاخص تشریفات ۱- مراسم استقبال  ۲- مراسم ضیافت  ۳- بدرقه بیان شد که خروجی آن احساسی است که مهمان با چه حالتی از شهر و یک مراسم خارج می شود که مجموع عملکرد باید باعث رضایت مهمان گردد.

تکنیک مکث ۳ تا ۳۰ ثانیه

تکنیک مکث ۳ تا ۳۰ ثانیه در مواقع تصمیم هیجانی و آنی و رعایت آن باعث خواهد شد شما تبدیل به آدم هوشمند، اندیشمند و صبوری شوید و فرصت کافی برای تفکر و واکنش مناسب و دلیلی مناسب برای جواب داشته باشید و شتابزده اظهار نظر نکنید.

فرایند زندگی شامل بخش ۱- ارتباطات ۲- اطلاعات ۳- مبادلات است که هر کدام یکی پس از دیگری مکمل همدیگر بوده و باعث می شود یک خبرنگار با رعایت این موارد بتواند به سادگی با افراد شاخص، مسئولان و افراد تاثیرگذار جامعه ارتباط برقرار کند، اطلاعات بدهد و اطلاعات بگیرد و به نوعی مبادله اطلاعات انجام دهد که راز موفقیت یک خبرنگار نیز در به خوبی انجام دادن این موارد است.

طبق یک تحقیق مورد قبول، محققان ثابت کردند که ذائقه ۸۴% مردم بصری شده و برای کسب اطلاعات بیشتر، بجای مطالعه نوشته طولانی، کلیپ، موشن گرافی، فتونیوز و… را ترجیح می دهند.

در ادامه دوره در مورد انواع برند شامل برند فردی، اجتماعی و سازمانی بحث شد که موقعیت خود شخص، موقعیت خانوادگی و موقعیت و سمت شغلی را شامل می شود.

در بخش دوم روز نخست دوره در مورد راز جذب کردن افراد با تعامل دو طرفه شرکت کنندگان دوره و مدرس دوره بحث و گفتمان شد که افراد باید کاری کنند و نیروی خوشایندی بفرستند تا طرف مقابل احساس کند آدم مهمی است.

این مبحث در ۵ مرحله قابل بیان است: ۱- پذیرش بی قید و شرط دیگران  ۲- قدردانی  ۳- تائید  ۴- تحسین  ۵- توجه

سپس در پایان روز نخست دوره برای اثبات تاثیر مثبت تایید و تحسین روی افراد، هر یک از شرکت کنندگان ویژگی های مثبت یک نفر از شرکت کنندگان شاخص دوره و همچنین مدرس دوره آقای دکتر شکری را بیان داشتند که با توجه به نظرات مثبت شرکت کنندگان اکثریت حضار نظر مثبت و رضایت خود از روز نخست کلاس را ابراز داشتند.

راز موفقیت یک خبرنگار حرفه ای تعامل با افراد تاثیرگذار، شاخص و مسئولان می باشد

  • نویسنده : #فریدون_قارئی