فرماندار گالیکش گفت: آتش‌سوزی که از صبح روز گذشته عرصه‌های جنگلی روستاهای بش‌اویلی و ترجنلی این شهرستان را فراگرفته بود با بامداد امروز جمعه با تلاش نیروهای اطفای حریق مهار شد.

علی جوان حاذق‌خواه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این آتش سوزی از ساعت ۹ صبح روز گذشته آغاز شد که ساعت ۱۳ نیروها موفق به مهار آن شدند اما با توجه به وزش باد شدید دوباره اوج گرفت و به حدود ۲۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی در مناطق سخت گذر گالیکش به صورت کف سوز خسارت زد.

وی افزود: ۱۱۰ نفر از نیروهای اطفای حریق از منابع طبیعی، جوامع محلی و بسیجیان برای مهار آتش سوزی در منطقه تلاش کردند و در نهایت با شروع بارندگی خفیف صبح امروز شاهد مهار حریق بودیم.

فرماندار گالیکش گفت: هم اینک برخی کنده‌های کوچک در حال سوختن است که تعدادی از تیم‌ها در مناطق مختلف تمام تمرکز خود را برای خاموش کردن آنها به کار گرفتند اما دیگر حریق فعالی نداریم و اوضاع تحت کنترل است.

به گزارش ایرنا، مساحت گالیکش ۸۹ هزار هکتار است که ۱۷ هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی گلستان با مدیریت محیط زیست، ۵۱ هزار هکتار آن جنگل و مرتع با مدیریت منابع طبیعی و ۲۱ هزار هکتار آن هم به عنوان اراضی کشاورزی، روستایی و شهری در اختیار مردم است.

گلستان بیشترین جنگل‌های سوزنی برگ کشور را دارد و که به واسطه کاهش بارندگی‌ها، برگ‌های خشک کف این جنگل‌ها مانند انبار باروت با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود.

استان گلستان با مساحتی در حدود دو میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا