معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی گلستان تعهد تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن استان در سال نخست را ۸۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: تاکنون ۳۱۸.۵ هکتار از این تعهد معادل ۴۰ درصد تامین شده است.

اسدالله پناه‌یزدان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: طبق پیش بینی برای سال نخست ۱۵ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در مناطق شهری گلستان باید ساخته شود که تاکنون عملیات ساخت ۲ هزار و ۸۷۹ واحد با پیشرفت فیزیکی تا ۶۰ درصد آغاز شده است.

وی جمع کل اراضی قطعی‌شده گلستان در طرح نهضت ملی مسکن را ۳۱۸.۵ هکتار اعلام کرد و گفت: ۲۷۴ هکتار از این زمین‌ها متعلق به خود سازمان ملی زمین و مسکن، ۳۳ هکتار از زمین‌های بنیاد مستضعفان و ۱۱.۵ هکتار متعلق به بنیاد مسکن است.

معاون اداره‌کل راه و شهرسازی گلستان افزود: در حال توافق با اداره اوقاف و امور خیریه مینودشت برای واگذاری سه هکتار زمین هستیم و همچنین ۶۲.۵ هکتار زمین دستگاه‌های اجرایی استان شناسایی شده و در حال فرایند انتقال سند قرار دارد.

پناه‌یزدان ادامه داد: ۹۲ هزار و ۴۴۷ نفر از مردم گلستان تا هفتمین مرحله بازگشایی سامانه در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند که با انجام مراحل مختلف ۱۳ هزار و ۳۶۴ نفر تایید اولیه و هفت هزار و ۵۸۴ نفر تایید نهایی شدند که ۳ هزار و ۵۷۰ نفر از آنان ۴۰۰ میلیون ریال اولیه را واریز کردند.

وی افزود: ساخت ۲ هزار و ۸۷۹ واحد با پیشرفت‌های فیزیکی تا ۶۰ درصد در شهرهای گرگان، گنبدکاووس، مینودشت، کلاله، آزادشهر، علی‌آبادکتول، بندرترکمن، آق‌قلا، بندرگز، گمشان و کردکوی در حال انجام است.

معاون اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: همچنین طبق برنامه‌ریزی ۲ هکتار زمین در گنبدکاووس در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته و ساخت هزار واحد در گرگان توسط ستاد اجرای فرمان امام(ره) و هزار واحد هم توسط شرکت رسا به‌زودی آغاز می‌شود.

پناه یزدان اضافه کرد: پیمانکار اجرای طرح نهضت ملی مسکن در علی‌آبادکتول برای یک مجتمع ۱۳۸ واحدی و یک مجتمع ۳۶ واحدی در مرحله اعتبار سنجی بانک است و در بندرترکمن هم ۲ پیمانکار برای ساخت ۴۰۰ واحد برای اعتبار سنجی به بانک معرفی شدند.

وی هزینه ساخت هر واحد حدود ۹۰ متر مربعی در طرح نهضت ملی مسکن را هفت میلیارد ریال برشمرد و گفت: طبق مصوبه شورای عالی پول و اعتبار برای پروژه‌های مذکور در شهر گرگان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و سایر شهرهای استان سه میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله و پس از سه سال تنفس دوران ساخت پرداخت می‌شود و مابقی مبلغ مورد نیاز را باید خود فرد متقاضی در چند مراحل پرداخت کند.

معاون اداره کل راه و شهرسازی گلستان افزود: از ابتدای شروع نام نویسی در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون برخی افراد در مراحل مختلف تایید صلاحیت به دلیل زمان‌بر بودن ساخت و همچنین تعیین تکلیف نهایی‌نشدن قیمت انصراف دادند.

وی تاکید کرد: تلاش داریم برای کاهش هزینه ساخت مسکن در شهرهای کوچک مانند گمیشان و بندرترکمن تعداد واحدهای قابل ساخت در هر قطعه زمین را کاهش دهیم.

استان گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۴ شهرستان (۳۴ نقطه شهری و حدود یک هزار روستای دارای کد شناسایی) سکونت دارند ضمن اینکه ۲۳ شهر این استان شمالی جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر دارند که مشمول دریافت تسهیلات مسکن روستایی می‌شوند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا