فرسودگی و قدمت بالای نیمی از ماشین‌آلات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان که هر ساله در اجرای طرح‌های راهداری زمستانه مورد استفاده قرار می‌گیرد از دغدغه‌های اصلی مدیران و پرسنل راهداری استان در مسیر خدمت‌رسانی به مردم است که نوسازی آن به عزم ملی و جهادی دولت نیاز دارد.

استان گلستان افزون بر ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه ارتباطی شامل “بزرگراه، راه اصلی و فرعی درجه یک، ۲ و سه دارد که از این مقدار حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر آن کوهستانی، برف گیر و سخت‌گذر و برخی از آن‌ها راه ارتباطی با استان‌های “سمنان، خراسان شمالی و مازندران” و بخشی دیگر مربوط به راه‌های روستایی مناطق کوهستانی این استان شمالی است.

از مجموع تقریبی هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه کوهستانی و سخت‌گذر گلستان حدود هزار کیلومتر آن در ۶ شهرستان “رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه” واقع در نواحی جنوبی، شرق و شمال شرق این استان و در سلسله جبال البرز شرقی واقع است که ۲ راه ارتباطی اصلی و ترانزیتی، ۲ راه فرعی و چند راه روستایی، این استان شمالی را به سمنان و خراسان شمالی متصل می‌کند.

جاده آزادشهر – شاهرود معروف به جاده خوش ییلاق و جاده گالیکش – آشخانه در خراسان شمالی به‌عنوان قسمتی از جاده اصلی و بین المللی شمال به خراسان که از میان پارک ملی گلستان عبور می‌کند، ۲ جاده اصلی منطقه شرق گلستان و راه ارتباطی این استان به ۲ استان همجوار و جاده اولنگ رامیان – شاهرود و جاده شلمی مراوه‌تپه – آشخانه ۲ راه فرعی و ارتباط دهنده گلستان به استان‌های همجوار هستند.

جاده‌های درازنو در مناطق ییلاقی کردکوی واقع در غرب گلستان، توسکستان – شاهرود و جاده زیارت هر ۲ در حوزه گرگان از دیگر راه‌های کوهستانی و برفگیر استان هستند که بیشترین فعالیت نیروهای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان شمالی در اجرای طرح‌های زمستانه راهداری معطوف به این سه جاده و دیگر جاده‌های کوهستانی می‌شود.

با این حال قدمت بالا و فرسودگی نیمی از ۱۶۶ دستگاه انواع ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان که هرساله در اجرای طرح‌های راهداری زمستانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کنار برخی کمبودهای نیروی انسانی، سختی کار در جاده‌های مناطق کوهستانی این استان شمالی را بالاخص در شرایط بحرانی و بارش‌های سنگین برف، برای نیروهای راهداری دوچندان کرده است.

آمادگی اجرای طرح راهداری زمستانه با ماشین آلات فرسوده

روسای ۶ اداراه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واقع در منطقه شرق گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن اعلام آمادگی برای اجرای طرح‌ راهداری زمستانه خواستار اهتمام ویژه دولت جهادی و انقلابی آیت الله رییسی به نوسازی ماشین آلات راهداری شدند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رامیان که از مجموع ۲۶۵ کیلومتر طول راه‌های اصلی، فرعی و روستایی این شهرستان ۱۱۰ کیلومتر آن کوهستانی و برفگیر است، گفت: سه تیم راهداری با ۱۸ نیرو به همراه ۱۳ دستگاه ماشین آلات سبک، سنگین و نیمه سنگین برای اجرای کامل طرح راهداری زمستانه آماده شدند.

رمضانعلی نظری افزود: به سبب فرسودگی و عمر بالای بیشتر ماشین آلات راهداری، انجام ماموریت‌های محوله در طرح زمستانه بویژه هنگام بارش سنگین برف در محورهای کوهستانی رامیان بالاخص جاده اولنگ و روستاهای مناطق کوهستانی آن با مشکل مواجه خواهد شد زیرا نمی‌توان به ماشین آلات قدیمی و فرسوده فشار زیادی وارد کرد.

وی بابیان اینکه این اداره حداقل به ۲ دستگاه ماشین سنگین نیاز دارد، اضافه کرد: بخشی از کمبود ماشین آلات با اجاره‌کردن از بخش خصوصی جبران می‌شود اما برای نوسازی ناوگان قدیمی و فرسوده موجود که هزینه استهلاک و تعمیرات بالایی دارند، نیاز به اعتبارات کلان ملی است.

سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آزادشهر هم به خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع ۲۳۳ کیلومتر طول راه‌های اصلی، فرعی و روستایی این شهرستان حدود ۱۲۰ کیلومتر آن کوهستانی و برفگیر است که ۶۵ کیلومتر مربوط به جاده بین‌المللی و ترانزیتی خوش ییلاق و ۵۲ کیلومتر هم مربوط به جاده ۹ روستای واقع در مناطق کوهستانی آن است.

سعید قره‌جانلو افزود: عمر بیشتر ماشین آلات راهداری آزادشهر همانند دیگر ادارات راهداری گلستان بالاست که نوسازی آن نیاز به عزم ملی و نگاه ویژه دولت سیزدهم دارد اگرچه طی روزهای گذشته یک دستگاه گریدر نو و ۲ سال قبل هم یک دستگاه لودر نو به این شهرستان تحویل شد اما همچنان فرسودگی و قدمت بالای ماشین آلات و سختی‌ها و مشقت‌هایی که دارند، دغدغه‌ جدی است.

وی اضافه کرد: هم اکنون سه دستگاه خودروی سبک و هفت دستگاه خودروی سنگین در قالب ۲ تیم اصلی ساماندهی شده و مسوولیت راهداری زمستانه در جاده‌های کوهستانی آزادشهر را انجام می‌دهند ضمن اینکه اداره راهداری گنبدکاووس هم به‌عنوان اداره معین آزادشهر در شرایط بحرانی همراه با ماشین آلات خود به کمک خواهد آمد.

قره جانلو ادامه داد: با توجه به اهمیت جاده ترانزیتی و بین المللی آزادشهر – شاهرود (خوش ییلاق) تعدادی از ماشین آلات به صورت ثابت در راهدارخانه خوش ییلاق برای برف روبی، نمک و شن پاشی بخشی از این محور و تعدادی دیگر هم در نقاط حادثه خیز این جاده که غالبا با ریزش سنگ و رانش زمین مواجه است، به منظور جمع آوری سنگ‌ها و ترمیم موقتی نقاط رانشی در راهدارخانه “نوده خاندور” مستقر هستند.

به گفته وی، تیم‌های پیش بینی شده در طرح راهداری زمستانه آزادشهر علاوه بر انجام وظایف محوله، در مواقع ضروری نسبت به انجام عملیات راهداری در جاده ۹ روستای مناطق کوهستانی این شهرستان هم اقدام می‌کنند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گالیکش هم به خبرنگار ایرنا گفت: این اداره برای اجرای طرح راهداری زمستانه درحوزه فعالیت خود بویژه در مناطق کوهستانی و برفگیر این شهرستان، سه تیم اصلی و یک تیم مشترک با اداره راهداری شهرستان مینودشت فعال کرده است.

مجتبی خسروی افزود: این تیم‌ها در جاده بین المللی و ترانزیتی پارک ملی گلستان به خراسان شمالی، محور گالیکش به فارسیان – کالپوش به سمنان، جاده “گالیکش به فرنگ و سیجان” و محور “لوه به کندسکوه” مستقر هستند که با سه دستگاه خودروی سبک و هفت دستگاه ماشین آلات سنگین و نمیه سنگین که عمر بیشتر آنها مربوط به دهه ۶۰ است، عملیات راهداری زمستانه را انجام خواهند داد.

وی بابیان اینکه اداره راهداری گالیکش حداقل به سه تا چهار دستگاه ماشین آلات سنگین دیگر نیاز دارد، اضافه کرد: بخشی از این کمبود با استفاده از ماشین آلات بخش خصوصی و نیز شرکت‌ زیرساخت راه‌ها در صورت نیاز و در شرایط بحرانی رفع می‌شود.

همچنین رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کلاله هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آمادگی پرسنل این اداره برای اجرای طرح راهداری زمستانه خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۳ دستگاه انواع ماشین آلات در قالب ۲ تیم راهداری ساماندهی شدند.

محمد ثمری پور افزود: کلاله ۴۱۳ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که ۲۶۰ کیلومتر آن در مناطق کوهستانی و برفگیر واقع شده که عملیات راهداری زمستانه در آن اجرا می‌شود.

وی هم با اشاره به معضل قدمت و فرسودگی بخش قابل توجهی از ماشین آلات این اداره و هزینه بالای تعمیرات و نگهداری آنها، اضافه کرد: هماهنگی‌های لازم با بخشداران و دهیاران روستاهای مناطق کوهستانی و نیز با بخش خصوصی کلاله برای استفاده از ماشین آلات آنها درصورت نیاز، برای استفاده در طرح راهداری زمستانه انجام شده است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مراوه‌تپه واقع در منتهی الیه قسمت شمال شرق گلستان نیز که طول راه‌های اصلی و فرعی این شهرستان ۶۵۱ کیلومتر است، به خبرنگار ایرنا، بیان داشت: ۲۵۰ کیلومتر از این راه‌ها کوهستانی و برف‌گیر هستند که برای اجرای طرح راهداری زمستانه ۲ تیم با ۱۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین ساماندهی شدند.

یوسف مرگان گفت: این تیم‌ها در راهدارخانه گلیداغ و مراوه‌تپه مستقر شدند که مناطق کوهستانی این شهرستان از جمله جاده روستاهای دهستان گلیداغ و محور مراوه تپه به شلمی و گردنه چناران به سمت خراسان شمالی را پوشش می‌دهند.

وی با اشاره به دور افتاده بودن مراوه‌تپه و فاصله زیاد آن با شهرهای همجوار افزود: در این شهرستان تعمیرکار ماشین‌های سنگین و نمایندگی فروش قطعات یدکی وجود ندارد و به سبب فرسودگی و قدمت بالای ماشین آلات راهداری در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه باید به شهرهای همجوار که حداقل ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارند، مراجعه کنیم.

مرگان اضافه کرد: اداره راهداری مراوه‌تپه برای انجام ماموریت‌ها و خدمات رسانی بهتر به مردم به نوسازی ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین حداقل به تعداد ۲ تا سه دستگاه نیاز دارد.

۵۰ درصد ماشین‌آلات راهداری گلستان فرسوده است

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از نیاز به نوسازی ۵۰ درصد ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌سنگین و سبک برای انجام ماموریت‌ها بویژه در راهداری زمستانه خبر داد و گفت: نوسازی این ماشین‌آلات حداقل ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار می‌خواهد.

غلامرضا بیکی افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان درمجموع ۲۳۸ دستگاه انواع خودرو سنگین، نیمه سنگین و سبک دارد که متوسط عمر ۱۵۶ دستگاه آن بالای ۲۶ سال است.

وی با تاکید برضرورت تخصیص اعتبارات ویژه برای نوسازی ماشین آلات حوزه راهداری گلستان، اضافه کرد: برخی ماشین آلات سنگین راهداری این استان مانند “لودر و گریدر” ۳۵ و ۳۸ سال عمر دارند.

بیکی به سفر سال قبل رییس جمهور به گلستان اشاره کرد و بیان داشت: در این سفر و برای نوسازی ماشین آلات راهداری استان ۶۰۰ میلیارد ریال مصوب شد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان همچنین از آمادگی ۲۶ گروه و گشت راهداری برای اجرای طرح راهداری زمستانه در ۳ هزار و ۶۰۰ کلیومتر از جاده‌های شریانی، کوهستانی و برفگیر این استان خبر داد و گفت: ۲۷۰ نیروی راهدار با ۱۶۶ دستگاه خودرو سنگین، نیمه سنگین و سبک آماده ارائه خدمات به هموطنان و هم استانی‌ها هستند.

وی با اشاره به نیاز سالانه ۲ هزار تن نمک و ۸ هزار تن شن برای اجرای طرح راهداری زمستانه در گلستان، افزود: تمام این اقلام خریداری شده و تاکنون ۷۰ درصد آن نیز در راهدارخانه‌ها ذخیره و انبار شدند.

بیکی همچنین از تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع ملی برای تعمیر و بازسازی ماشین آلات راهداری گلستان درسال جاری خبر داد و افزود: با این اعتبارات بخش قابل توجهی از ماشین آلات تعمیر شدند و مشکلی برای ارائه خدمات در طرح راهداری زمستانه نیست.

به گفته وی، طرح راهداری زمستانه در گلستان با اعلام پلیس راه از ۱۵ آذر شروع سده و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت ضمن اینکه درصورت بارش برف زودتر از موعد شروع طرح زمستانه، نیروهای راهداری آماده ارائه خدمات هستند.

گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت که در ۳۴ نقطه شهری و بیش از یک هزار روستا و آبادی سکونت دارند این استان از غرب با مازندران، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از شمال با ترکمنستان همسایه بوده و بیشترین مبادی ورودی و خروجی آن هم با استان‌های سمنان، مازندران و خراسان شمالی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا