رئیس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: با بارش یک هفته‌ای باران، آبگیری سه تالاب بین‌المللی "آجی گل، الماگل و آلاگل" واقع در نواحی شمالی این شهرستان که در خطر خشکیدن همیشگی قرار داشتند آغاز شد.

احمد احمدی بیان داشت: از سال گذشته به سبب کم بارشی و خشکسالی ۲ تالاب “آجی گل و آلاگل” گنبدکاووس به طور کامل و ۹۰ درصد وسعت تالاب آلماگل این شهرستان خشک شدند.

وی افزود: پس از بارش های هفته اخیر در مناطق بالادست رودخانه اترک در استان خراسان شمالی و نیز بارش‌های چند روز پیش در نواحی شرقی استان گلستان آب در بستر این رودخانه جاری شده است.

احمدی اضافه کرد: پس از رسیدن آب رودخانه به مناطق پایین دست در بخش داشلی برون گنبدکاووس، به تدریج عملیات آبگیری سه تالاب‌ بین المللی ابتدا آجی گل و در ادامه آلاگل و آلماگل شروع شد که امروز ورود آب بیشتر شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس ادامه داد: مطابق قوانین حفاظت و احیای تالاب‌ها، تامین آب تالاب‌ها بعد از آب آشامیدنی در رتبه دوم قرار دارد ضمن اینکه وزارت نیرو مکلف است براساس برآورد حق آبه تالاب‌ها در شرایط “خشکسالی و ترآبی” توسط سازمان حفاظت محیط زیست، آنرا تامین کند.

وی ابراز امیدواری کرد تا حجم قابل توجهی آب از رودخانه اترک وارد سه تالاب بین المللی گنبدکاووس شود.

در همین پیوند بخشدار داشلی برون هم به خبرنگار ایرنا، گفت: پس از جاری شدن آب در رودخانه اترک براثر بارش‌های یک هفته گذشته در مناطق بالادست، از چند روز پیش توزیع آن بین بخش کشاورزی و تالاب‌ها به نسبت مساوی آغاز شده است.

علی پورمندی افزود: نحوه توزیع آب در بخش کشاورزی از ۶ سهم، چهار سهم جهت ذخیره در سد دانشمند، یک سهم به سد خاکی اینچه برون و یک سهم هم به آب بندان‌ها منطقه داشلی برون است.

وی اضافه کرد: توزیع آب در بخش تالاب‌ها هم از ۶ سهم، پنج سهم سه تالاب “آجی گل، آلاگل و آلماگل” و یک سهم نیز به شیلات (مزارع پرورش ماهی) اختصاص دارد.

پورمندی ادامه داد: نظارت کامل بر نحوه توزیع آب درحال انجام است و با متخلفان احتمالی برخورد خواهد شد.

تالاب‌های بین‌المللی “آلاگل، آجی‌گل و آلماگل” همزمان با برگزاری نخستین نشست پژوهشگران سازمان جهانی حفاظت از طبیعت در سال ۱۳۵۰ که در “رامسر” و با هدف صیانت از تالاب‌ها و حمایت بهتر از زیستمندانی که در این پهنه‌های آبی طبیعی زیست می‌کنند، تحت عنوان “کنوانسیون رامسر” به ثبت این سازمان جهانی رسیدند.

این سه تالاب بین المللی که در بخش “داشلی برون” شهرستان گنبدکاووس نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان و در فاصله نزدیکی نسبت به هم واقع شدند در مجموع افزون بر ۳ هزار هکتار مساحت دارند که بزرگترین آنها آلاگل با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار،سپس آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و در نهایت آلماگل با ۲۰۷ هکتار است.

حداقل حجم آب تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس با عمق ۲ تا چهار متر و در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است اما به سبب کم بارشی و خشکسالی در چند سال اخیر با بحران کم آبی مواجه شدند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا