نمایندگان کارگران و دفاتر کاریابی گنبدکاووس در میزگرد ایرنا به مناسبت هفته کار و کارگر مهمترین چالش‌های پیش روی این قشر را نداشتن مهارت کافی و همچنین پایین بودن دستمزدها اعلام کردند و خواستار پیگیری مسوولان برای کمک به بهبود شرایط شدند.

کارگران به واسطه عملکرد صادقانه خود جزو شریف‌ترین افراد جامعه محسوب می‌شوند و همواره خانواده‌هایشان لمس دست‌های پینه بسته پدران و مادرانی که با کمترین دستمزد برای تامین مخارج زندگی از جان مایه می‌گذارند، را برای خود افتخار می‌دانند.

هر ساله به واسطه هفته کار و کارگر مسائل و مشکلات مربوط به این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و کارفرمایان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی با برپایی نشست‌های متنوع این قشر را مورد تجلیل قرار می‌دهند اما نمایندگان این قشر خواستار این هستند که پیگیری حال و هوای آنان مختص به یک مقطع خاص نباشد.

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی کارگر میزگردی با حضور نمایندگان صنف کارگری، دفاتر کاریابی، مراکز مشاوره حوزه کسب و کار و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی به همراه کارشناسان حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی گنبدکاووس برای بررسی بهتر چالش‌های پیش روی جامعه کارگری به میزبانی برگزار شد که “نبود تخصص، انتظار شغل‌های با کلاس همراه با حقوق‌های بالا، رعایت نشدن پرداخت حداقل حقوق قانون کار توسط کارفریان، ضرورت معرفی بیشتر مشاغلی که در خانه‌ قابلیت انجام دارد و پیگیری بیمه کارگران و معرفی نشدن درست دفاتر کاریابی مجوزدار برای مراجعه افراد جویای کار” از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

نبود تخصص مهمترین چالش جوانان جویای کار

گزل شیرزاد نماینده یکی از دفاتر کاریابی گنبدکاووس گفت: جوانان جویای کار زیادی به دفاتر کاریابی مراجعه می‌کنند که با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی، تخصص برای فعالیت در حرفه‌ای خاص را ندارند در صورتی که کارفرمایان به دنبال افراد متخصص و با تجربه هستند.

وی افزود: همچنین از دیگر مشکلات افراد جویای کار بالا بودن سطح توقع است به این معنی که فرد احساس می‌کند چون مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس دارد حتما باید در بهترین شرایط مشغول به کار شود و حاضر نیست هرکاری را انجام دهد و همچنین به دنبال آن خواهان دریافت بالاترین دستمزدهاست.

این فعال حوزه کاریابی، نسل جدید را در بیشتر مواقع، نیروهای غیرمتخصص با توقعات بالا دانست و ادامه داد: این افراد با کارفرمایان دچار مشکل می‌شوند آن هم به این علت که کارفرما قبول نمی‌کند به این افراد که حرفه‌ای بلد نیستند و نیاز به آموزش تکمیلی دارند حقوق بالا بدهد.

شیرزاد گفت: برخی از شرکت‌ها حتی در بخش تولید حاضر نیستند حداقل حقوق قانون کار را پرداخت کنند و مزایایی مانند هزینه سرویس، غذا، حق مسکن و بن خانواده را حذف و فقط ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق پایه را پرداخت می‌کنند به همین دلیل تعداد کارگران شهرستان کم شده و تمایل به حضور در شهرهای بزرگی مثل تهران و یا کشور ترکیه در حال افزایش است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه گنبدکاووس منطقه صنعتی نیست در بیشتر مواقع حوزه صنفی شامل فروشگاه‌ها و شرکت‌های به عنوان بخش خصوصی متقاضی تامین نیرو از دفاتر کاریابی هستند که در اکثر مواقع قانون کار را در پرداخت حقوق رعایت نمی‌کنند و علاوه بر آن در پرداخت حقوق نیروهای مرد و زن تفاوت قائل می‌شوند.

 

کانال‌های مجازی فاقد مجوز رقیب دفاتر کاریابی قانونی

این فعال حوزه کاریابی، معرفی‌نشدن مشاغل خانگی را از دیگر معضلات گنبدکاووس دانست و گفت: بیشتر بانوان باسواد و توانمند هستند اما به دلایل مختلفی از جمله بچه داری نمی‌تواند خارج از منزل کار کنند و روزانه چندین تماس کاریابی از این قشر داریم که نیاز است کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی در صورت امکان بخشی از مراحل تولید محصول را به این بانوان به عنوان شغل در منزل بسپارند.

شیرزاد کانال‌های مجازی فاقد مجوز را رقیب دفاتر کاریابی قانونی اعلام و بیان کرد: خیلی از کانال‌های فعال در فضای مجازی در سطح شهرستان که مجوزی برای کاریابی ندارند به صورت غیرقانونی تبلیغات مربوط به کارفرمایان جویای نیرو را منتشر می‌کنند اما در صورت بروز مشکل میان کارگر و کارفرما هیچ مسوولیتی را در این رابطه نمی‌پذیرند.

وی با تاکید بر لزوم معرفی دفاتر کاریابی رسمی و قانونی به مردم از طریق رسانه‌ها و تریبون‌های مختلف، افزود: دفاتر کاریابی بر حسب مسوولیت پیگیر روند به‌کارگیری نیروهای متقاضی هستند و در صورت بروز مشکل در این رابطه تمام تلاش خود را برای رفع چالش‌ها با هدف باقی ماندن نیرو بر سر کار به‌کار می‌گیرند.

وجود بیش از ۸ هزار کارگر ساختمانی در گنبدکاووس

محمد شادی نماینده انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی گنبدکاووس هم گفت: این شهرستان بیش از ۸ هزار کارگر ساختمانی دارد که تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آنان بیمه شدند و از سال ۱۳۹۹ تاکنون سهمیه برای بیمه فعالان این حوزه نداشتیم.

وی مشکل اصلی کارگران ساختمانی را نبود تخصیص سهمیه در سه سال گذشته برای بیمه تامین اجتماعی اعلام و بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در سطح کلان که سال گذشته به نتایج خوبی هم رسید امیدواریم هرچه زودتر سهمیه بیمه کارگران ساختمان دوباره ابلاغ شود.

وی افزود: شغل کارگری به‌ویژه در حوزه ساختمان سخت و با خطرات زیادی همراه است و باید نسبت به بیمه تامین اجتماعی این قشر اقدام شود.

شادی نبود تسهیلات بانکی برای قشر کارگر و استادکار ساختمانی به منظور خریداری تجهیزات جدید را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: خیلی از فعالان این حوزه برای خریداری تجهیزات خود به دلیل پرداخت نشدن تسهیلات کم بهره دچار مشکل هستند.

وی یکی دیگر از خواسته‌های انجمن را اختصاص زمین و یا مکانی ثابت برای فعالیت دانست و افزود: انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی به عنوان یکی از پرمراجعه‌ترین انجمن‌ها به دلیل مستاجر بودن همواره خانه به‌دوش است و هر چند ماه باید به اداره کار آدرس جدید بدهیم لذا از مسوولان حوزه شهری از جمله شهرداری درخواست داریم در صورت امکان مکانی را به انجمن اختصاص دهد.

 

توجه به قشر کارگر فقط مختص به روزهای خاص نباشد

فاطمه نظری نماینده حوزه دفاتر مشاوره کسب و کار و کارآفرینی هم نیروی کار را از جمله لازمه‌های اصلی تولید و ارائه خدمات با کیفیت دانست و گفت: حمایت از کارگران به عنوان یکی از قشرهای پرتوان و زحمت‌کش نباید مختص به هفته کار و کارگر شود بلکه می‌طلبد این توجه در طول سال ادامه یابد چراکه توجه به مسائل روانی و معیشتی آنان باعث افزایش راندمان و کارآیی این قشر خواهد شد که آثار مثبتی بر تولید و اقتصاد کشور دارد.

وی اعطای مشوق‌ مالی و معنوی را در ارتقای راندمان و کارآیی قشر کارگر مهم برشمرد و افزود: توجه به این قشر می‌تواند پایه‌های اقتصاد و تولید را محکم و باعث سرعت گرفتن مهار تورم و رشد تولید مورد نظر رهبری برای نامگذاری سال ۱۴۰۲ شود.

نظری ادامه داد: کم بودن میزان پرداختی تسهیلات و مشکل تامین ضامن از جمله چالش‌های حوزه کسب و کار و کارآفرینی در شهرستان به‌حساب می‌آید و بهترین راهکار برای حمایت از جامعه کارگری افزایش سقف تسهیلات و کاهش سخت‌گیری‌ها در تضامین بانکی است.

وجود ۳۲ دفتر کاریابی در گلستان

عضو هیات رییسه انجمن صنفی کاریابی گلستان هم گفت: سال ۱۳۷۹ هیات وزیران تصمیم گرفت بخش اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به بخش خصوصی واگذار کند و دفاتر کاریابی از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کردند و تا سال ۱۳۸۳ حدود ۳۰۰ دفتر کاریابی در کشور ایجاد شد.

سلیمان مهاجر وطن افزود: ۳۲ دفتر کاریابی دارای مجوز در گلستان وجود دارد که ۲ مورد آن دفتر کاریابی خارجی است و در مجموع چهار مورد از این دفاتر در گنبدکاووس فعال است و سال گذشته از مجموع حدود ۲ هزار نفر از افراد به‌کار گماره شده توسط دفاتر کاریابی استان، ۸۰۰ نفر مربوط به این شهرستان بود.

وی فعالیت کاریابی‌های غیرمجاز را یکی از چالش‌های حوزه اشتغال برشمرد و بیان کرد: وجود مراکز کاریابی غیرمجاز در بستر فضای مجازی باعث شده تا افراد با راه اندازی ده‌ها سایت، گروه و کانال مجازی در هر نقطه‌ای به نام کاریابی فعالیت کنند و انجام هر خلافی از سوی آنان به نام مراکز مجوزدار تمام شود.

این نماینده صنف کاریابی گلستان، ثبت نام و ارائه مشاوره به متقاضیان حوزه مشاغل خانگی و جمع آوری بانک اطلاعاتی از کارفرمایان و کارجویان و معرفی افراد جویای کار به کارگاه و شرکت‌ها را از مهمترین وظایف دفاتر کاریابی دانست.

مهاجر وطن افزود: سال‌های گذشته مبلغ وام‌های اشتغالزایی کم بود که امسال پیش بینی بر رسیدن میزان تسیهلات به ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برای هر نفر است که کمک خوبی برای فعالان حوزه مشاغل خانگی محسوب می‌شود.

وی گفت: دفاتر کاریابی بانک اطلاعاتی قوی از کارفرما و کارجوها در اختیار دارند و برای جلوگیری از ایجاد چالش‌های احتمالی در محیط کار به دلیل ناآگاهی از قوانین کار به کارفرما و کارگران مشاوره می‌دهند.

وی ادامه داد: در خیلی از مواقع چالش‌های میان کارفرما و کارگر، باعث از دست دادن نیروی کار متخصص و باتجربه می‌شود که جایگزینی آن برای کارفرما زمان‌بر و هزینه‌بر است لذا تلاش می‌کنیم تا قبل از ارسال شکایت به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با میانجی‌گری اختلافات را رفع کنیم.

 

کارگران ستون فقرات تولید هستند

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی گنبدکاووس هم بر لزوم توجه به قشر کارگر به لحاظ ارتقای حقوق و تامین مایحتاج معیشتی (ارزاق عمومی) توسط دولت تاکید کرد و گفت: کارگران مطابق منویات رهبر معظم انقلاب که روز شنبه هفته جاری درجمع جامعه کارگران فرمودند: “تولید ستون فقرات کشور و کارگر ستون فقرات تولید است”، جایگاه بالایی در اقتصاد دارند.

ناصر صلاحی بابیان اینکه اگر کارگر نباشد، تولیدی هم نخواهیم داشت، اضافه کرد: راه خروج کشور از وابستگی به خارج، تولید است و تولید باید در کمیت، کیفیت و قیمت به گونه‌ای باشد که نیاز جامعه و مصرف کننده را تامین کند.

وی بیان کرد: وجود نقدینگی سرگردان در جامعه و وجود دلالان و واسطه گران در بازار سبب شده تا انواع محصول و کالاهای تولید داخل با قیمت بالاتر به مصرف کننده فروخته شود.

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی گنبدکاووس، توجه عملی به معیشت و اشتغال جامعه کارگری از سوی دولت را مهم دانست و گفت: پرداخت بن کارگری و یا کوپن خرید ارزاق عمومی با قیمت مناسب به کارگران و بازنشستگان می‌تواند تاحدود زیادی مشکل معیشت آنها را رفع کند.

وی بابیان اینکه ۷۰ درصد گروه کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی بین ۲ تا ۶ میلیون تومان دریافتی دارند، افزود: گروه بازنشستگان به سبب داشتن فرزندان دانشجو یا داماد و عروس، در تامین هزینه‌های معیشتی با مشکل مواجه است و تامین ارزاق عمومی می‌تواند بخشی از مشکلات آنها را رفع نماید.

صلاحی اضافه کرد: مطابق مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، این سازمان می‌تواند براساس میزان تورم و افزایش قیمت‌ها، در چند نوبت حقوق بازنشستگان را در سال افزایش دهد.

وی گفت: درسال گذشته نرخ تورم ۴۷.۶ درصد از سوی بانک مرکزی اعلام شد اما افزایش حقوق امسال بین ۲۱ تا ۲۷ درصد پیش بینی شده است که جامعه بازنشستگان را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با قدردانی از حمایت‌های دولت سیزدهم از سازمان تامین اجتماعی و کانون‌های بازنشستگی، گفت: اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز می‌تواند کمک بزرگی به این قشر باشد ضمن اینکه با پرداخت کامل معوقات دولت به تامین اجتماعی بخش زیادی از مشکلات این سازمان و ارائه خدمات بهتر به افزون بر پنج میلیون بازنشسته رفع خواهد شد.

۴۳ هزار کارگر بیمه شده در گنبدکاووس

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گنبدکاووس هم از اضافه شدن سالانه ۳ هزار و ۱۰۰ نفر جدید به آمار متقاضیان اشتغال در این شهرستان خبر داد و گفت: مهمترین دلایل افزایش این آمار اخراج کارگران و رسیدن افراد به سن کار است.

عبدی بدراق نژاد افزود: گنبدکاووس ۶۸ هزار نفر کارگر دارد که در حدود ۸ هزار واحد تولیدی و صنفی (صنعت، کشاورزی، خدمات و بازرگانی) مشغول کار هستند با این حال فقط ۴۳ هزار نفر آنها (معادل ۶۰ درصد) از بیمه تامین اجتماعی و مزایای آن برخوردارند لذا می‌طلبد با پیش بینی برخی بسته‌های تشویقی برای کارفرمایان، درصد بیمه شدگان را افزایش دهیم.

وی گفت: پیگیری‌ برای کمک به افزایش مهارت در میان جامعه کارگری با دریافت مدارک فنی و حرفه‌ای، معرفی بهتر رشته‌های متنوع مشاغل خانگی، سرعت بخشیدن به روند مراحل دریافت تسهیلات و همچنین پیگیری امور بیمه‌ای کارگران در برنامه‌های این اداره قرار دارد.

طبق آخرین اعلام مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان‌، ۲۸۰ هزار و ۳۰۰ نفر بیمه شده مشاغل در این استان در ۴۶ هزار ۶۶۹ کارگاه مشمول قانون کار فعالیت می‌کنند.

حسینعلی خواجه‌مظفری اظهار کرد: در یک سال گذشته ۲ هزار و ۴۴۷ نفر از بیکاران به کار گمارده شده در کاریابی‌هایی غیردولتی را در استان شاهد بودیم و ۲۷۸ تشکل کارگری و ۸۶ تشکل کارفرمایی و ۶۱ شورای اسلامی کار در سطح استان پیگیر امورات و حق و حقوق کارگران است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا