شمار کشته‌شدگان حوادث و سوانح رانندگی در جاده‌های درون و برون شهری گنبدکاووس مطابق اعلام روسای پلیس راه و راهنمایی و رانندگی این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون به ۳۷ نفر رسیده که ۱۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

روسای پلیس راه و راهنمایی و رانندگی حوزه استحفاظی گنبدکاووس روز دوشنبه در جلسه شورای ترافیک این شهرستان، نقض قوانین رانندگی، عدم اصلاح نقاط حادثه خیر در جاده‌ها، انجام حرکات نمایشی و مصرف مشروبات الکلی را از عوامل اصلی بروز سوانح رانندگی دانسته و خواستار اتخاذ تدابیر ویژه از سوی متولیان امر برای کاهش تلفات انسانی این حوزه شدند.

رییس پلیس راه مینودشت و گالیکش که بخشی از حوزه فعالیت آن جاده‌های ارتباطی گنبدکاووس است گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳ نفر براثر سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها راکبین موتورسیکلت و عابرین پیاده بودند.

سرهنگ سیدرضا حسینی افزود: میزان تصادفات در جاده‌های ارتباطی گنبدکاووس و تلفات انسانی به سبب افزایش مسافرت‌ها امسال ۱۲ درصد افزایش یافته و بیشترین تلفات انسانی با هشت نفر در جاده «حاجی بالخان» و فرودگاه متروکه این شهرستان به‌عنوان محلی برای انجام حرکات نمایشی موتورسواران و خودروها است.

وی، پیشنهاد کرد این مکان به پیست استاندارد انجام حرکات نمایشی موتورسوران و خودروها تبدیل و یا از سوی مالک آن که سازمان هواپیمایی است، حصارکشی و بسته شود.

رییس پلیس راه گنبدکاووس- مراوه‌تپه هم در این جلسه گفت: امسال در حوزه فعالیت این پلیس راه ۹ نفر جان خود را از دست دادند که ۲ نفر کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

سرگرد صادق رجنی افزود: آمار تصادفات منجر به جرح در گنبدکاووس هم با ۴۵ درصد افزایش به ۱۰۶ فقره رسید.

وی بابیان اینکه جرائم راهنمایی و رانندگی بازدارنده نیست و چندین سال است که افزایش نیافته است، اضافه کرد: روند نزولی کشته‌های سوانح رانندگی کشور پس از یک مقطع ۱۵ ساله دوباره روند صعودی گرفته و چاره آن علاوه بر آموزش و فرهنگ سازی، اصلاح قوانین و افزایش جریمه‌ها است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس هم از کشته شدن پنج نفر در سوانح رانندگی درون شهری این شهرستان خبر داد و گفت: اگرچه آمار جان باختگان تصادفات درون شهری درمقایسه با سال قبل ۵۰ درصد کاهش داشته اما نقاط حادثه خیز در برخی نقاط شهری همچنان وجود دارد.

سرهنگ مسعود بارانی افزود: بیشترین کشته شدگان سوانح رانندگی در گنبدکاووس مربوط به برخورد موتورسیکلت با عابران بوده که درصورت فراهم کردن مکانی برای تفریح و انجام حرکات نمایشی این گروه، آمار حوادث رانندگی کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۵۱ فقره تصادف منجر به جرح با ۳۹۹ مصدوم داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ آمار تصادفات جرحی ۱۲ درصد و شمار مصدومان هم ۱۴ درصد کاهش داشته است.

سرهنگ بارانی، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی، عدم استفاده از کلاه ایمنی و مصرف مشروبات الکلی را از دلائل اصلی وقوع تصادفات رانندگی درون شهری گنبدکاووس برشمرد و گفت: با دستور دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان از این پس خودروهایی که در کنار میله‌های ترافیکی سطح شهر توقف کنند با چرثقیل به پارکینگ منتقل خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس هم از آمادگی این شورا و شهرداری برای فراخوان جذب سرمایه گذار ایجاد پیست استاندارد ویژه موتورسیکلت و خودرو در فرودگاه قدیمی این شهرستان خبر داد و پیشنهاد داد: طرح یکطرفه کردن خیابان‌های طالقانی شرقی و سرابی ( شهید مطهری) و امام خمینی جنوبی و حافظ جنوبی به صورت آزمایشی انجام شود.

یحیی عباسی افزود: معضل ترافیک از مشکلات اساسی شهر گنبدکاووس و رفع آن مطالبه مردم است ضمن اینکه با تصویب شورای ترافیک استان، روگذر میدان امام علی (ع) احداث خواهد شد.

فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه برلزوم آموزش و فرهنگ سازی رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و گفت: عده کمی از رانندگان با انجام حرکات نمایشی و نادیده گرفتن قوانین سبب حوادث رانندگی می‌شوند که باید شناسایی شده ضمن اعمال قانون حداکثری، وسیله نقلیه آنها نیز توقیف شود.

مهدی دهرویه افزود: برای رفع معضل ترافیکی گنبدکاووس که بارها نیز گفته شده باید یک طرح ترافیکی توسط کارشناسان تدوین و اجرایی شود ضمن اینکه مشکلات زیرساختی جاده‌های ارتباطی این شهرستان هم باید رفع شود.

وی اضافه کرد: دولت و مجموعه مدیران گلستان اعتبارات خوبی برای بهسازی جاده‌های گنبدکاووس مصوب کردند که به تدریج اقدامات لازم انجام خواهد شد.

دهرویه، برنامه‌ریزی برای افزایش خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری گنبدکاووس برای ارانه خدمات به روستاهای اقماری، تسریع در انتقال پایانه مسافربری این شهر و پیگیری راه اندازی پیست استاندارد موتورسواری در این شهرستان را از سوی مسوولان متولی و نیز جذب سرمایه‌گذار مورد تاکید قرار داد.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت در مجموع ۳۳.۳ کیلومتر راه اصلی، ۲۳۶.۱ کیلومتر راه فرعی و ۵۷۵.۲ کیلومتر راه روستایی ثبت شده و شناسنامه دار دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا