رئیس دادگستری گنبدکاووس مهمترین و بیشترین عناوین کیفری و جرایم در گنبدکاووس سرقت، ضرب و جرح، توهین به اشخاص عادی بوده است.

پایگاه اخبار گنبد – فریدون قارئی: نشست خبری رئیس دادگستری شهرستان و دادستان گنبدکاووس به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضاییه با حضور جمعی از خبرنگاران شهرستان انجام شد.

در این نشست که مصادف شده بود با اولین هفته قبول مسئولیت و معارفه آقایان حسن شهابی به عنوان رئیس دادگستری و حسینعلی ایزد به عنوان دادستان شهرستان گنبدکاووس، نخست آقای حسن شهابی با تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش آمار و ارقام و عملکرد دادگستری شهرستان در سال گذشته و برنامه های سال جاری را بیان داشت.

گزارش عملکرد دادگستری شهرستان گنبدکاووس و آمار و ارقام سال گذشته

رئیس دادگستری شهرستان گنبدکاووس میزان پرونده های شورای حل اختلاف شهرستان در سال گذشته (۱۴۰۰) را ۲۲۷۳۰ پرونده و پرونده های خروجی را ۲۳۱۴۸ پرونده قید کرد که عملکرد نسبت به سال قبل آن، ۴۱۶ فقره عملکرد مثبت بوده است. یعنی علاوه بر پرونده های سال ۱۴۰۰ پرونده های معوقه سال های قبل نیز مختومه و به نتیجه رسیده است.

در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان نیز در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۳۹۵ پرونده ثبت شده و در بحث جرایم و کیفری نیز ۳۸۹۱۱ پرونده وارد شده که پس از تعیین تکلیف پرونده ها، پرونده های مانده به تعداد ۳۰۷۲ فقره کاهش پیدا کرده است.

در دادگاه عمومی و انقلاب که ۱۹ شعبه موثر دارد ۳۱۶۸۴ پرونده وارده بوده که میزان رسیدگی ۳۲۰۵۹ فقره کیفری و حقوقی بوده که کل مانده پرونده های سال گذشته و پرونده های قدیمی ۲۸۷۴ فقره بوده و میزان عملکرد مثبت ۳۷۸ پرونده بوده است.

در مجموع کل پرونده های سال ۱۴۰۰ در شهرستان گنبدکاووس طی دوره ۱۲ماهه ۹۳۳۲۷ پرونده بوده که خروجی و تعیین تکلیف پرونده های سال قبل و دوره های قبلی ۹۴۴۴۱ پرونده بوده که جمعا ۷۰۹۳ پرونده برای تعیین تکلیف مانده است که ۱۱۱۴ پرونده عملکرد مثبت دادگاه گنبدکاووس می باشد که این شهرستان جزو حوزه های برتر نیز بوده است.

رئیس دادگستری گنبدکاووس همچنین به بحث برنامه های تحول در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و  گفت برنامه اجرایی جزو سندهای بالادستی است که همان سند تحولی است که مقام معظم رهبری فرموده اند که در ۷ بند قیده است.

حسن شهابی به اولین مورد آن که پیرامون حقوق شهروندی است اشاره کرد و گفت: حقوق شهروندی و حفظ کرامت انسانی اولین برنامه تحول قوه قضاییه است و دومین مورد آن نیز دادرسی های الکترونیک است که پرونده ها باید بدون کاغذ انجام شوند تا با الکترونیکی شدن پرونده ها، زمان رسیدگی کمتر و تسریع خواهد شد و فرایند دادرسی و مداخلات نیز کمتر خواهد شد.

موضوع دیگر کاهش ورودی پرونده ها است که با ایجاد شعبات صلح و سازش، بیشتر معضلات در بین خود مردم رفع خواهد شد و خبر خوب این است که شهرستان گنبدکاووس جزو حوزه های برتر در صلح و سازش در کشور بوده است.

احکام جایجزین و آزادی مشروط از دیگر مقوله ها است و دیگر برنامه سند تحول نخبه گزینی و شناسایی همکاران جوان و نخبه برای ارتقای شغلی است.

رئیس دادگستری گنبدکاووس مهمترین و بیشترین عناوین کیفری و جرایم در گنبدکاووس سرقت، ضرب و جرح، توهین به اشخاص عادی بوده است.

 

گزارش عملکرد دادگستری شهرستان گنبدکاووس و آمار و ارقام سال گذشته

همچنین در این نشست خبری دادستان گنبدکاووس دکتر حسینعلی ایزد نیز در بخش دوم نشست، صحبت های خود را با قدردانی از خبرنگاران برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و مطالبه گری مرذم شروع کرد و گفت خبرنگاران میتوانند باعث تزریق حس امید و زندگی به مردم شوند.

ایشان گفت خبرنگار و رسانه از اهمیت بالایی برخوردار است و ما در مقابل وظایف قضایی که بر عهده ما گذاشته شده، نیاز به کمک و یاری شما داریم تا با پیگیری مشکلات شاهد اتفاقات خوبی برای مردم و در نهایت رضای خداوند متعال باشیم.

دادستان گنبدکاووس سپس هفته قوه قضاییه را به همکاران خود و همچنین همه مردمی که در راستای تحقق عدالت هستند تبریک گفت و اشاره کرد با جدیت تمام برای این موضوع تلاش خواهیم کرد تا عدالت را محقق سازیم.

وی همچنین یاد و خاطره دکتر بهشتی را گرامی داشت و اهدافی که دستگاه قضایی برای سال پیش رو دارد و سند چشم انداز آن در برخی موضوعات را اشاره کرد.

ایشان به برنامه حمایت از واحدهای تولیدی که بصورت استانی به شکل خوبی در حال پیگیری و اجرا است اشاره کرد و گفت این واحدهای تولیدی نباید تعطیل شوند چراکه ریشه مشکلات اجتماعی فقر و بیکاری است و ما باید تلاش کنیم تا با همکاری دستگاه های اجرایی و همه مسئولان از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری کنیم.

دادستان گنبدکاووس اعلام کرد قرار است جلسات را در محل خود شهرکهای صنعتی و خود واحدهای تولیدی برگزار کنیم تا نتیجه به سرعت دیده شود و انعکاس این اخبار خوب نیز مردم را دلگرم خواهد کرد.

وی یکی از گلایه های مرذم در چند روز اخیر را بحث سرقت های خورد و مالخران برشمرد که دستورات مقتضی نیز در این رابطه صادر شده است.

ایشان گفت: برنامه های جمع آوری معتادان و خرده فروشان مواد مخدر از اقدامات خوبی است که در حال انجام است.

وی همچنین از هماهنگی با شهرداری و نیروی انتظامی برای معرفی معتادین متجاهر به کمپ های نگهداری اشاره کرد که این کار باعث خواهد شد سرقت های خرد کاهش یافته و آسایش عمومی فراهم گردد.

دادستان گنبد به برخورد جدی با افرادی که بصورت شبانه اقدام به شرطبندی و قمار می کنند اشاره کرد و گفت در آینده نزدیک اخبار مرتبط نیز منتشر خواهد شد.

ایشان به جایگزین های حبس نیز اشاره کرد که لازم و ضروری است چراکه خیلی وقت ها برخی افراد ناخواسته مرتکب جرمی می شوند که ما آن ها را مکلف می کنیم خدماتی که در تخصصشان است را بصورت رایگان انجام دهند.

ایشان در آخر گفت، مردم را دعوت می کنیم به نهاد زیبای صلح و سازش که هرچقدر فرهنگ صلح و سازش بیشتر اجرا شود بار ترافیکی دادگستری برای پرونده های مهم کمتر خواهد شد و باعث می شود این پرونده ها سریعتر به نتیجه رسیده و تعیین تکلیف گردند. وی همچنین گفتند در این انقلاب آنقدر کار برای خدمت به مردم است که نیاز به پست و سمت ندارد و همه میتوانیم رسالت خود را انجام دهیم.

 

  • نویسنده : #فریدون_قارئی
  • منبع خبر : پایگاه اخبار گنبد