مدیرکل گمرکات گلستان گفت: از ابتدای فروردین تا پایان بهمن امسال، حدود ۳۳۴ هزار و ۶۳۷ هزار تن انواع کالاهای غیرنفتی از مبادی گمرکی استان به ارزش ۲۰۶ میلیون و ۵۱۸ هزار دلار صادر شد که به لحاظ وزنی ۹ درصد کاهش یافت اما ارزش دلاری آن ۲۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود.

سیدابراهیم حسینی روز سه‌شنبه با ارسال گزارشی به نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در گنبدکاووس اظهار کرد: پلی استایرن، پنیر، خرما، یُد، انواع لوله آهنی و پروفیلی، تخته فشرده، کشمش، مفتول مسی و رب گوجه فرنگی از عمده کالاهای صادراتی گلستان در ۱۱ ماه گذشته بوده که به ۳۳ کشور از جمله ترکمنستان، قزاقستان، عراق، افغانستان، رومانی، بلغارستان، ارمنستان، ازبکستان، روسیه و پاکستان صادر شده است.

حسینی از کاهش سه درصدی واردات گمرکات گلستان در مدت یاد شده سال جاری هم خبر داد و افزود: در این مدت ۳۱ هزار و ۲۳۸ تن انواع کالا به ارزش ۵۶ میلیون و ۸۱۴ هزار دلار از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۸۱ درصد بیشتر شداما به لحاظ ارزش دلاری سه درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

مدیرکل گمرکات گلستان، روغن خام سویا، ژنراتور موتور گازی، انواع پارچه جین و متقال، دیزل ژنراتور، جو دامی و فوتس اویل را از عمده کالاهای وارداتی به گلستان از اول فروردین تا پایان بهمن ماه امسال برشمرد و اضافه کرد: این کالاها از ۱۶ کشور مختلف از جمله ترکیه، ترکمنستان، چین، قزاقستان، هند، امارات، اسپانیا، ویتنام، آلمان، تاجیکستان، ایتالیا، ازبکستان و عراق وارد کشور شده است.

وی همچنین درخصوص حجم و ارزش صادرات عبوری از گمرکات گلستان در ۱۱ ماه گذشته، بیان داشت: در این مدت حدود ۲۳۸ هزار تن انواع کالا به ارزش افزون بر ۱۳۲ میلیون دلار صادرات عبوری انجام شد که از نظر وزنی ۱۵۹ و از لحاظ ارزش دلاری ۱۸۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

حسینی، درآمد وصولی گمرکات گلستان از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه امسال را افزون بر ۲ هزار و ۱۲۸ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد ۲۱۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش ایرنا، اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا