مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس گفت: ۲۵۶ هزار و ۱۸۹ فرد بالای ۱۸ سال در این شهرستان باید در پویش ملی سلامت و غربالگری فشارخون و دیابت شرکت کنند.

فرهاد بدیعی گفت: از این تعداد ۱۱۷ هزار و ۷۷۶ نفر در مناطق شهری و ۱۳۸ هزار و ۴۱۳ نفر در مناطق روستایی گنبدکاووس سکونت دارند که باید به یکی از ۲۹ مرکز خدمات جامع سلامت، ۱۶ پایگاه بهداشتی درمانی شهری و ۱۱۳ خانه بهداشت روستایی مراجعه کنند.

وی بابیان اینکه پویش ملی سلامت و غربالگری فشار خون و دیابت به‌منظور تکمیل پرونده سلامت الکترونیک افراد بالای ۱۸ سال از ۲۰ آبان امسال شروع و تا ۱۵ دیماه سال جاری ادامه دارد، اضافه کرد: افراد برای شرکت در این پویش باید بصورت «ناشتا» به یکی از مراکز اشاره شده در محل سکونت خود مراجعه کنند.

بدیعی ادامه داد: فشار خون و دیابت ۲ بیماری زمینه‌ای هستند که درصورت ابتلا، سلامت افراد را به خطر می‌اندازند بنابراین اگر درصورت اطلاع از بیماری می‌توان با راهکار‌ها و درمان‌های از آن پیشگیری کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس همچنین گفت: از زمان آغاز این پویش ملی تاکنون سه هزار و ۴۸۸ نفر از اهالی مناطق شهری و ۱۳ هزار و ۹۲۷ نفر از مردمان مناطق روستایی این شهرستان غربالگری شدند که معادل ۶ درصد واجدین شرایط است.

وی افزود: پس از این غربالگری در نقاط شهری ۸۱ نفر مشکوک به دیابت و ۹۶ نفر مشکوک به فشارخون و در مناطق روستایی ۳۷۹ نفر مشکوک به دیابت و ۱۹۶ نفر مشکوک به فشار خون شناسایی شدند.

بدیعی بابیان اینکه افراد مشکوک به این ۲ بیماری جهت سیر مراحل درمان به مراکز درمانی معرفی شدند، از تمامی افراد بالای ۱۸ سال گنبدکاووس خواست برای ارتقای سلامت خود و خانواده در پویش ملی سلامت و غربالگری فشارخون و دیابت شرکت کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: در مهلت باقی مانده از این پویش ملی حداقل ۷۰ درصد واجدین شرایط در مناطق شهری گنبدکاووس و ۱۰۰ درصد اهالی روستا‌های این شهرستان غربالگری شوند.

گنبدکاووس افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان