مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس از خشک شدن ۲ چاه اصلی (فلمن) تامین‌کننده ۴۰ درصد آب آشامیدنی این شهر خبر داد و گفت: برای جبران کمبود به‌وجودآمده مجبور به وارد مدار کردن چاه‌های جدید و کاهش حجم ورودی آب در ساعات پایانی شب هستیم.

حسین سعیدی راد کاهش بارندگی را بخشی از علت خشک شدن چاه‌های فلمن شهرستان اعلام کرد و افزود: عامل اصلی شکل گیری این وضعیت، حفر چاه‌های غیرمجاز برای کشت شالی در اطراف این چاه‌ها است و باید آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی اقدامات لازم را برای جلوگیری از ادامه این وضعیت انجام دهند.

وی افزود: دبی ورودی چاه‌های فلمن در ابتدای حفر ۴۰۰ لیتر در ثانیه بود و در بدترین شرایط پیش بینی می‌شد به ۱۵۰ لیتر بر ثانیه برسد اما برداشت بی‌رویه از چاه‌های کشاورزی و افت آبخوان‌ها به دلیل خشکسالی و رشد چشمگیر مصرف آب در فصل گرما، سطح پمپاژ چاه‌های فلمن را به نزدیک صفر رسانده است.

مدیرامور آب و فاضلاب گنبدکاووس مهمترین راهکار بهبود وضعیت آبی شهرستان را در کنار تاکید بر مدیریت مصرف توسط مردم و کشاورزان، جلوگیری از کشت شالی و محصولات با نیاز آبی بالا در حریم چاه‌های آب شرب دانست و گفت: در یک سال اخیر ۲۶ حلقه چاه برای کمک به مدیریت تامین آب آشامیدنی مردم شهرستان حفر شده است و حفر ۶ حلقه چاه آب آشامیدنی جدید هم در برنامه قرار دارد.

وی نیاز آبی شهر گنبدکاووس و ۱۱ روستای اقماری در روزهای گرم سال را ۸۹۰ لیتر در ثانیه اعلام و بیان کرد: هم اکنون با کمبود ۲۲۵ لیتر در ثانیه منابع آبی مواجه‌ایم و برای پرشدن مخازن ذخیره مجبور به کاهش فشار آب شبکه در ساعات پایانی شب‌ هستیم.

وی با اشاره به افزایش شست و شوی حیاط منازل و ماشین‌های شخصی با آب لوله کشی در این روزها از مردم خواست برای جلوگیری از کاهش شدید فشار یا قطعی آب در سطح گنبدکاووس، رعایت الگوهای صحیح مصرف آب را جدی بگیرند در غیر این صورت شاهد قطعی‌ چند ساعته در بخش زیادی از سطح شهرستان خواهند بود.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت واقع در شرق استان گلستان ۶۵ هزار مشترک آب و فاضلاب شهری و ۳۶ هزار مشترک روستایی دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا