مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اعتبارات مشاغل خانگی امسال استان را هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۱۸۵ میلیارد ریال از این مبلغ به گنبدکاووس اختصاص دارد که در مقایسه با سال قبل ۸۵ درصد بیشتر شد.

حسینعلی خواجه‌مظفری روز دوشنبه در نشست کارگروه اشتغال گنبدکاووس اظهارکرد: در کشورهای توسعه یافته ۱۴ تا ۱۷ درصد اشتغال مربوط به مشاغل خانگی است اما این عدد سال گذشته در کشور سه تا پنج درصد و در گلستان هشت درصد بود که نیاز داریم با همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و تقویت فرهنگ اشتغال آفرینی این سهم را افزایش دهیم.

وی گفت: بیکاری خیلی از متغیرهای اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به دنبال آن باعث بروز بیشتر آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد می‌شود لذا تلاش داریم انجمن خیران کارآفرین در استان راه اندازی شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تاکید کرد: سامانه مشاغل خانگی به روزرسانی شده که حاصل آن صدور مجوز به صورت آنی، حذف بروکراسی‌ اداری و مراحل غیرضروری و کاهش زمان ثبت نام و پرداخت تسهیلات است.

وی تعهد امسال گلستان را ایجاد ۲۵ هزار و ۳۸۰ شغل اعلام کرد و گفت:‌ تاکنون ۲ هزار و ۶۹۷ مورد آن معادل ۱۱ درصد محقق شده است.

فرماندار گنبدکاووس هم سهمیه شهرستان از تسهیلات تبصره ۱۶ را سه هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال معادل ۱۰ درصد این تسهیلات پرداخت شده و بانک‌ها باید در فرصت باقی مانده زمینه جذب ۱۰۰ درصد این تسهیلات را فراهم کنند.

مهدی دهرویه افزود: گلستان در خیلی از شاخص‌های جزو استان‌های آخر کشور قرار دارد و برای شکل گیری تحول و تغییر جایگاه استان باید دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها با رویکرد جهادی پیگیر جذب منابع مالی برای تحقق تعهدات به ویژه در بحث اشتغال باشند.

وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ تکلیفی است که بانک ها باید انجام دهند و پرداخت هیچ وامی مهمتر از اشتغال و ازدواج برای ساماندهی وضعیت جوانان و کاهش بیکاری در جامعه نیست.

دهرویه با اشاره به اهمیت ایجاد بازارچه مشاغل خانگی در گنبدکاووس، افزود: با توجه به مذاکرات صورت گرفته با بنیاد علوی ملک در اختیار این مجموعه به صورت مدت کار برای ایجاد بازارچه صنایع دستی در اختیار میراث فرهنگی و شهرداری قرار می‌گیرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا