مدیرشرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه مشکلی برای تامین کود مورد نیاز زراعت پاییزه گلستان وجود ندارد، گفت: توزیع کودهای شیمیایی مورد نیاز مطابق نظر کارشناس مرتبط جهادکشاورزی و از طریق سامانه با معرفی به ۱۲۷ کارگزاری استان انجام می‌شود.

سیدصمد ضیایی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: تغذیه کامل زراعت جو و گندم پاییزه استان در ماه‌های بهمن و اسفند به ۴۰ هزار تُن کود شیمایی سرکه ( ازته) و کلروپتاسیم (برای تقویت تغذیه گیاه) نیاز دارد.

وی افزود: در انبارهای این شرکت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تُن کود شیمیایی ذخیره شده که بیش از ۱۱ هزار تُن آن «ازته» و «کلور پتاسیم»، ۴ هزار تُن «فسفاته» و بقیه «پتاسه» است.

مدیرشرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: از ابتدای امسال ۱۶۸ هزار و ۳۰۰ تُن انواع شیمیایی با نرخ دولتی در گلستان بین بهره‌برداران توزیع شد.

ضیایی با اشاره به اینکه برای زراعت پاییزه گلستان به ازای هر هکتار ۳۰۰ کیلوگرم اوره، ۱۰۰ کیلوگرم پتاس و بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم فسفات توزیع می‌شود، پیش‌بینی کرد تا پایان سال ۲۱۰ هزار تُن کود میان کشاورزان استان توزیع شود.

برای استفاده از کود شیمیایی نقشه حاصلخیزی خاک در استان گلستان وجود دارد

مدیرشرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: سال زراعی قبل ۱۶۴ هزار تُن کودشیمیایی بین بهره‌برداران کشاورزی استان توزیع شده بود.

وی گفت: برای استفاده از کود شیمیایی در فعالیت کشاورزی و رونق تولید محصول نقشه حاصلخیزی خاک در استان وجود دارد و اگر مطابق این نقشه کار شود بیش از ۴۰۰ هزار تُن کود شیمیایی مورد نیاز است.

وی در خصوص اجرای طرح کشاورزی قراردادی در گلستان گفت: کشاورزان استان استقبال خوبی از این طرح ملی داشتتند به طوری که از سهمیه تخصیصی امسال که ۱۴۳ هزار هکتار زمین آبی برای کشت گندم بود فراتر رفته و جایگاه برتر کشوری را از آن خود کردند.

به گفته وی به ازای هر هکتار زراعت محصول گندم در زمین دارای مالکیت، ۲۰۰ میلیون ریال معادل ۱.۵ تُن محصول و در زمین اجاره‌ای ۴۰۰ میلیون ریال معادل سه تُن تولید محصول باید صرف هزینه تولید شود.

براساس گزارش مسوولان جهادکشاورزی گلستان، امسال ۵۲۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان به کشت محصولات پاییزه از جمله کلزا، گندم، جو و چغندرقند اختصاص خواهد یافت که کار کشت این محصولات از مهرماه آغاز شده و تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

کشت پاییزه در استان گلستان که بیشتر آن به زراعت گندم اختصاص دارد، در سال زراعی جاری تولید این محصول را حدود یک میلیون ۲۰۰ هزار تُن توسط وزارت جهادکشاورزی برآورد کرده است.

استان گلستان با ۶۶۷ هزارهکتار زمین کشاورزی از قطب‌های مهم کشت پاییزه محصولات کشاورزی کشور به ویژه تولید محصولات گندم و دانه روغنی کلزا در کشور به شمار می‌رود.

این استان شمالی با ۱۵۰ هزار بهره‌بردار در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا