معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۱۹۶ مورد نمونه‌گیری از افراد مشکوک به آنفلوآنزا در استان انجام شد که نتیجه ۴۲۳ نفر آنان مثبت بود.

موسی‌الرضا شبیهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از ابتدای مهرماه امسال تاکنون از مجموع نمونه‌گیری‌های انجام شده از موارد مشکوک به آنفلوآنزا در گلستان ۳۵.۳ درصد نتایج مثبت اعلام شده است.

وی از انجام ۲۰۵ مورد نمونه‌گیری‌ از افراد مشکوک به آنفلوآنزا در هفته اخیر در گلستان خبر داد و گفت: ۴۹ مورد آن معادل ۲۳.۹ درصد مثبت بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان همچنین میانگین سنی مبتلایان به آنفلوآنزا در استان را ۳۰ سال اعلام کرد و گفت: در این مدت ۹۰ مورد از مبتلایان معادل ۲۱.۵ درصد زیر پنج سال سن داشتند.

شبیهی طول مدت درگیری با بیماری آنفلوآنزا را بین سه تا هشت روز اعلام کرد و گفت: داروهای مورد نیاز برای این بیماری در مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها و مراکز منتخب موجود است.

وی گفت:‌ تاکنون ۱۰ هزار دُز واکسن آنفلوآنزا به گروه‌های هدف در گلستان از جمله کودکان با مشکلات تنفسی، مادران باردار، سالمندان، بیماران خاص و کادر درمان تزریق شد.

آنفلوآنزا یک بیماری حاد تنفسی با عامل ویروس است و تب، سردرد، گلودرد، درد عضلانی و سرفه از جمله علائم شایع آن محسوب می‌شود که موارد شدید آن می‌تواند ریه را درگیر کند و حتی امکان دارد در این بیماری موارد مرگ و میر داشته باشیم که بیشتر در سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است.

افراد در هر سنی می‌توانند به آنفلوآنزا مبتلا شوند اما افراد زیر پنج سال، بالای ۶۵ سال، زنان باردار و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مثل آسم، دیابت و بیماری قلبی پرخطر محسوب می‌شوند.

مهمترین راه سرایت این بیماری، انتشار ترشحات ریز تنفسی از طریق هوا است که با سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن پراکنده می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا