رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بیان اینکه سه پیک سفر تا اواسط مهرماه خواهیم داشت،گفت: پس از اتمام تعطیلات دهه پایانی ماه صفر، سفرها از استان خراسان رضوی به سمت سایر استان‌ها به ویژه استان‌های شمالی پراکنده می شود.

پنجاه و هفتمین جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر به مناسبت مدیریت سفرها در دهه پایانی ماه صفر و دهه پایانی ماه شهریور با حضور علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نمایندگان ۲۸ دستگاه اجرایی برگزار شد.

شالبافیان در این جلسه گفت: در حال حاضر با سه پیک سفر مواجه هستیم که تعطیلات پایان ماه صفر و تعطیلات نیمه نخست مهرماه را در بر خواهد گرفت، این در حالی است که در تعطیلات پایانی ماه صفر مقصد تعداد قابل توجهی از زائرین به سمت شهر مشهد مقدس در استان خراسان رضوی خواهد بود و به تبع این اقدام استان‌هایی که به عنوان استان‌های معین انتخاب شده‌اند، شامل استان‌های گلستان، خراسان جنوبی و سمنان نیز دربرگیرنده پراکندگی سفرهای این ایام قرار خواهند بود.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با توجه به اینکه زائرین ایام پایانی ماه صفر به تدریج از استان خراسان رضوی و استان‌های همجوار خارج می‌شوند، افزود: برای مدیریت خروج زائرین نیاز است ستادهای اجرایی خدمات سفر استان‌ها با اتخاذ تدابیر لازم از جمله ادامه فعالیت موکب‌ها دو الی سه روز پس از پایان شهادت امام رضا(ع) اقدامی شایسته در میزبانی از زائرین انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت ستادهای اجرایی خدمات سفر در استان‌ها با پایان ماه صفر به اتمام نخواهد رسید، افزود: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود بیشترین حجم خروج از استان خراسان رضوی روز جمعه خواهد بود، به همین جهت در مسیر بازگشت فعالیت دستگاه‌ها و خدمات‌رسانی به زائران نیز تداوم خواهد داشت. از این رو همکاران استانی باید به نیروهای محلی و موکب‌هایی که داوطلبانه فعالیت می‌کنند برای استمرار فعالیت اطلاع‌رسانی کنند و حمایت‌های لازم را به عمل آورند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه همواره از دیرباز با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی با پیک سفرهای تابستانی روبه رو خواهیم بود، گفت: پیش بینی می‌شود زائرینی که از استان خراسان رضوی خارج می‌شوند در استان‌های گلستان، مازندران و و سایر استان‌ها ماندگار خواهند داشت و تراکم جمیعت به استان‌های شمالی منتقل می‌شود. از این رو از دستگاه‌های خدمات سفر استانی تقاضا دارم تمهیدی جدی برای مدیریت سوانح جاده‌ای داشته باشند.

شالبافیان با اشاره به اینکه طبق آمار بیش از ۷۶درصد سفرهای هموطنان سراسر کشور به صورت زمینی انجام می‌شود، افزود: این موضوع نشان می‌دهد که اگر تمرکز و توجه جدی به مدیریت سفرهای زمینی و کنترل حوادث داشته باشیم، گام بزرگی برای افزایش ایمنی و امنیت گردشگران برداشته خواهد شد.

وی اقداماتی از جمله برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی و یا کمپین «سی – شصت» را تمهیداتی به منظور ترغیب گردشگران به توقف و افزایش استراحت رانندگان عنوان کرد.

شالبافیان همچنین به منظور مدیریت زائرین در تعطیلات دهه پایانی ماه صفر یادآور شد: از همکاران صدا و سیما به عنوان یکی از اعضای اصلی ستاد مرکزی هماهنگی ستاد سفر تقاضا دارم که به منظور لزوم تدارک محل اقامت در شهر مشهد مقدس و همچنین تهیه بلیت برگشت اطلاع‌رسانی گسترده داشته باشند که این اقدام نیز می‌تواند در مدیریت یکی از اصلی‌ترین پیک‌های سفر پیش رو موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: به زغم اینکه ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی برای ۷۰۰هزار نفر-شب اقامت تدارک دیده است، اما لحاظ کردن تدابیر مذکور می‌تواند در مدیریت سفرها موثر واقع شود. همچنین لحاظ کردن تغییرات آب و هوایی، وجود گرد و غبار و نیز مواج بودن سواحل را نیز یکی از الزامات اطلاع‌رسانی هر یک از ستادهای اجرایی خدمات سفر عنوان کرد.

شالبافیان همچنین از تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی در ستادهای استانی قدردانی کرد و گفت تحقق دستاوردهای متعدد از جمله توجه به وضعیت سرویس‌های بهداشتی نمونه‌ای از این اقدام است.

رئیس ستاد سفر با اشاره به حماسه خدمات‌رسانی ستادهای اجرایی خدمات سفر استان‌ها و دستگاه‌های مختلف گفت: برپایی ۱۸۸۶ موکب در مسیر رفت و برگشت، پیشبرد طرح «هر خانه یک موکب» و نیز برگزاری ۱۸ نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها از جمله اقدامات شاخص در ایام خدمتگزاری اربعین بوده است.

کمیسیون امنیت گردشگران خارجی تشکیل می‌شود

مصطفی فاطمی فیروزآبادی، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در این نشست با بیان اینکه در ایام پیش رو با پیک دوم سفرهای گردشگران خارجی نیز روبه رو هستیم گفت: پیش‌بینی‌های ما حاکی از این است که بسیاری از تورهایی که برای ورود به ایران ثبت نام کرده‌اند به ویژه از کشورهای همسایه، روسیه و چین در مهر و آبان ماه بیشترین حجم سفرها را سبب شوند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی افزود: پیرو پیش بینی مذکور تشکیل کمیسیون امنیت گردشگران خارجی در استان‌هایی که گردشگران خارجی وارد آن استان می‌شوند ضروری است. این اقدام باید با هماهنگی استاندار و معاون سیاسی‌امنیتی استاندار و حضور دستگاه‌های امنیتی انتظامی، انجام و مصوبات آن ارسال شود. لازم است تدابیر لازم برای ایمنی و امنیت گردشگران خارجی که پیک دوم سفرهای آن‌ها از مهرماه آغاز خواهد شد، مدنظر قرار گرفته شود.

فاطمی همچنین برنامه‌ریزی برای مدیریت ترددها و خدمات‌رسانی در طول مسیر، تسهیل ترددها در مسیرهای ورودی و خروجی به ویژه در استان‌های شمالی، مدیریت نوسانات دمایی، مواج بودن دریا و رعایت نکات ایمنی در سواحل را نیز مطرح کرد.

همچنین در پایان این نشست استان‌های میزبان در ایام پیک سفرهای پیش رو و نیز اعضای دستگاه‌های اجرایی با ارائه آخرین گزارش از اقدامات خود شرایط میزبانی شایسته از گردشگران و مدیریت سفرهای پیش رو را اعلام کردند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا