مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اکنون ۳۰۶ هزار هکتار از مراتع قشلاقی واقع در این استان گلستان در معرض خطر بیابان‌زایی قرار دارد.

حمید سلامتی روز شنبه در همایش گرامی داشت روز جهانی مقابله با بیابان‌زدایی استان، افزود، زنگ خطر بیابانی شدن در این استان زده شده و مسوولان ارشد استان باید به این موضوعات بیشتر پرداخته شود تا در سال‌های آینده کمتر شاهد ریزگردها باشیم.

وی با بیان اینکه عوامل طبیعی از جمله اقلیم و عوامل انسانی در بیابان‌زایی گلستان نقش دارند، گفت: قرارگیری در مجاورت بیابان‌های کشور ترکمنستان (صحرای قره قوم) تاثیر در پیدایش بیابانزایی را در این استان افزایش می‌دهد.

به گفته وی متوسط بارش سالانه در بیابان استان گلستان کمتر از ۲۵۰ میلیمتر با پوشش گیاهی ضعیف و کم تراکم است.

وی در خصوص مقابله با بیابان‌زایی در شمال گلستان، یادآور شد: طی سال‌های اخیر با اجرای پروژه های مقابله با این پدیده در شمال استان در سطح ۲۲ هزار هکتار حفاظت و قرق، ۹ هزار هکتار مدیریت هرزآب، ۹ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار ذخیره نزولات آسمانی، هشت هزار هکتار بوته کاری و تولید تولید نهال انجام شده است.

 

تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی گلستان
نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی در استان گلستان گفت: مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری از اهمیت بالایی برای این خطه برخوردار بوده و باید از تمام توان مجمع نمایندگان استان در راستای اجرا و ماموریت‌های اساسی منابع طبیعی استفاده شود.

رحمت‌الله نوروزی افزود: وجود دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی در گرگان با قدمت بیش از ۷۰ سال در استان گلستان ظرفیتی است برای اجرای برنامه‌های منابع طبیعی به ویژه پروژهای مقابله با بیابان‌زایی در منطقه است.

وی گریزی به تدوین برنامه هفتم کشور زد و گفت: در آستانه تدوین این برنامه مهم هستیم و باید همه دستگاه های اجرایی برای رسیدن به اهداف این برنامه مهم پا به کار شوند.

وی افزود: طی سال‌های اخیر به خاطر خشکسالی شدید، میزان بارندگی در گلستان بسیار پایین بوده و باید فکری در قالب برنامه هفتم داشته باشیم..

گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع در شمال استان دارد که حدود یک سوم آن واقع در مناطق شمالی استان به‌ویژه در شهرستان‌های «آق قلا، گمیشان و گنبدکاووس» در معرض بیابانی شدن است که برای جلوگیری از پیامدهای ریزگردها که آثار آن حتی تا شهرهای گرگان و گنبدکاووس نیز رسیده باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

ریزگردها در گلستان ۲ منشا داخلی و خارجی دارند که عمده دلایل داخلی آن «تخریب مراتع و تبدیل آن به اراضی زراعی، کشت در اراضی زراعی کم بازده، خشک شدن تالاب‌ها و چرای بیش از حد دام در مراتع» و عمده دلایل خارجی آن که بیشترین سهم را دارند، وجود صحرای «قره قوم» کشور ترکمنستان و ورود گردو غبار از برخی استان‌های همجوار (سمنان و خراسان شمالی) است.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا