رییس اداره بهزیستی گنبدکاووس بخشی از آسیب‌های اجتماعی را مربوط به کودکان کار و خیابانی دانست و گفت: ۲۵۳ کودک کار با همکاری مرکز حمایتی و آموزشی در این شهرستان شناسایی شدند.

محمود پیری در نشست کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده گنبدکاووس اظهار کرد: به کودکان زیر ۱۸ سالی که فعالیت بیرون از خانه به عنوان منبع درآمد داشته باشند کودک کار گفته می‌شود.

وی افزود: بر اساس بررسی مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده جوانه‌های زندگی طرف قرارداد بهزیستی در سه سال اخیر ۱۷۱ کودک کار ایرانی و ۸۲ کودک کار اتباع خارجی در گنبدکاووس شناسایی شدند.

رییس اداره بهزیستی گنبدکاووس عمده فعالیت کودکان کار در شهرستان را قبرشوری، پادویی، دستفروشی، کارگری، تکدی‌گری و خرید و فروش ضایعات دانست و گفت: ۲۰۱ نفر از آنان با پدر و مادر، ۴۰ نفر با مادر و ۱۲ نفر با پدر زندگی می‌کنند.

پیری بیان کرد: در این مدت زمینه توانمندسازی و خروج از چرخه حمایت بهزیستی ۴۷ نفر از کودکان کار با برنامه‌هایی مانند ارائه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، اعطای کمک‌های بلاعوض برای اشتغالزایی و ارائه آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی به خانواده در گنبدکاووس فراهم شد.

وی برگزاری مراسم روز دختر، روز جهانی منع کار کودک، نشست مشاوره با خانواده، جذب و شناسایی و گشت سیار در سطح شهر مبنی بر پذیرش و توانمندسازی کودکان و خانواده و توزیع سبد کالا را از جمله خدمات ارائه شده امسال به کودکان کار گنبدکاووس برشمرد.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس هم در این نشست با تاکید بر لزوم راه اندازی مرکز سراج (سلامت روانی- اجتماعی) در شهرستان، گفت: راه اندازی این مرکز با هدف تقویت و توسعه واحدهای خدماتی این بخش در دستور کار قرار گرفت چراکه استقرار آن به تکمیل چرخه سلامت روانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند.

عبدالرحیم پالیده، مشکل اصلی راه اندازی این مرکز در گنبدکاووس را تامین فضای اداری مناسب دانست و بیان کرد: از نظر تجهیزات و نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: فعال سازی مرکز سراج مربوط به شهرستان‌های بالای ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است و دبیرخانه آن باید در فرمانداری تشکیل شود.

سکونت ۳۲ هزار سالمند در گنبدکاووس

وی با اشاره به سکونت ۳۲ هزار و ۸۵۴ فرد بالای ۶۰ سال (سالمند) در گنبدکاووس، گفت: ۱۶ هزار و ۳۴۲ سالمند در شهر و ۱۶ هزار و ۵۱۱ سالمند هم در روستاهای این شهرستان زندگی می‌کنند.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس افزود: ۲۶۴ نفر از افراد بالای ۶۰ سال در شهرستان را سالمند پر خطر (سالمندی که مبتلا به بیماری سخت‌درمان است یا همزمان بیش از ۲ بیماری مزمن دارد و تنها زندگی می‌کند) تشکیل می‌دهند که نیاز است هلال احمر، بهزیستی و کمیته امداد همکاری بیشتری در تامین لوازم مورد نیاز آنان از جمله واکر، ویلچر یا تشک مواج داشته باشند.

پالیده مناسب سازی معابر و روشنایی شهری برای تردد سالمندان و ایجاد سرویس‌های بهداشتی عمومی را از جمله مطالبات این قشر برشمرد.

سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری گنبدکاووس هم در رابطه با اقدامات انجام شده در مناطق حاشیه نشین، بیان کرد: ۱۴۲ خیابان بافت فرسوده این شهر در سه سال گذشته با قیر رایگان آسفالت شده است.

حمیدرضا حجی‌زاده افزود: عملیات ساخت سرای محله در محدوده سیدآباد گنبدکاووس به مساحت ۸۰۰ متر مربع به دلیل کمبود اعتبار نیمه تمام باقی مانده که تکمیل آن با تعریف فضاهایی برای خدمات اجتماعی می‌تواند به توانمندسازی اهالی منطقه کمک کند.

وی تجهیز آتش نشانی، ایجاد جاده سلامت در حاشیه گرگان رود، ساخت دیوار حفاظتی حاشیه گرگان رود در بافت فرسوده و محلات هدف، تامین روشنایی با همکاری راه و شهرسازی را از جمله خدمت اجرایی در مناطق حاشیه شهر گنبدکاووس برشمرد.

فرماندار گنبدکاووس هم بر همکاری بهزیستی و سایر دستگاه‌های مرتبط برای ارائه خدمات به سالمندان پرخطر با مرکز بهداشت تاکید کرد و گفت: معابر و مکان‌های پرتردد سالمندان توسط مرکز بهداشت به شهرداری برای رفع نقص معرفی شود.

مهدی دهرویه همچنین از دستگاه‌های اجرایی خواست فضایی که از آن استفاده نمی‌کنند و مناسب برای راه اندازی مرکز سراج است را به حوزه بهداشت گنبدکاووس معرفی کنند.

وی افزود: لازم است از سرای محله واقع در منطقه سیدآباد گنبدکاووس بازدید و برآورد اعتبار برای تکمیل آن صورت گیرد تا اگر شهرداری می‌تواند این پروژه را به سرانجام برساند در غیر این صورت به بخش خصوصی واگذار شود.

وی ادامه داد: شهرداری هم موظف است مساجد مراکز پرتردد شهر را برای بهره مندی مردم از خدمات آن از جمله سرویس‌های بهداشتی شناسایی و به اداره تبلیغات برای اخذ مجوزهای لازم معرفی کند.

فرماندار گنبدکاووس گفت: پارکینگ‌های عمومی شهر گنبدکاووس باید مجهز به سرویس بهداشتی شوند و مرکز بهداشت ظرف یک ماه آینده نتیجه را به فرمانداری اعلام کند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا