رئیس اداره ثبت احوال گنبدکاووس از رشد آمار ولادت‌ها طی ۲ ماه فروردین و اردیبهشت امسال خبر داد و گفت: در فروردین ماه امسال تعداد ۵۶۴ نوزاد دختر و پسر و در اردیبهشت هم ۴۷۷ نفر در این شهرستان متولد شدند که به‌ترتیب ۱۳ و پنج درصد نسبت به مدت ماه‌های مشابه سال قبل افزایش داشته است.

جلیل گلدی امانزاده روز دوشنبه در نخسین جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی گنبدکاووس در سال جاری، افزود: طی سال گذشته نیز در مجموع ۶ هزار و ۳۶۶ نوزاد دختر و پسر در این شهرستان متولد شدند که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود هشت درصد کاهش داشته است.

وی بابیان اینکه ۷۸ مورد از تولیدهای سال قبل ۲ قلو و سه مورد سه قلو بوده است، اضافه کرد: درسال گذشته هزار و ۷۱۹ نفر از اهالی گنبدکاووس وفات یافتند که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد کاهش مرگ و میر داشته‌ایم.

امانزاده، شمار وفات یافتگان گنبدی در فروردین و اردیبهشت امسال را هم به ترتیب ۱۶۵ و ۱۴۳ نفر اعلام کرد و بیان داشت: آمار فوت شدگان در این ۲ ماه نیز به ترتیب ۱۴ و هشت درصد افزایش داشته است.

رییس اداره ثبت احوال گنبدکاووس به آمار ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۱ هم اشاره کرد و گفت: در سال گذشته سه هزار و ۳۹۸ واقعه ازدواج و ۷۳۸ واقعه طلاق در این شهرستان ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن در ازدواج ۲ درصد و در طلاق حدود ۱۸ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی به آمار ازدواج و طلاق در سال جاری اشاره نکرد اما از تکمیل ثبت‌نام برای دریافت کارت هوشمند ملی از سوی ۹۸.۵ درصد از افراد بالای ۱۵ سال در گنبدکاووس خبر داد و افزود: تاکنون ۲۷۲ هزار و ۸۹۴ نفر برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت‌نام کردند که کارت ۲۳۳ هزار و ۸۵۳ نفر تحویل و هزار و ۶۰۰ کارت دیگر هم در حال تحویل است.

امانزاده همچنین با اشاره به مصوبات جلسه قبل این شورا، بر لزوم همکاری بیشتر دهیاران مناطق روستایی گنبدکاووس در بحث حصارکشی آرامستان‌ها و تعیین متولی برای گزارش افراد فوت و دفن شده در آرامستان روستا تاکید کرد و گفت: با همه تاکیدات انجام شده اما گزارش ۳۶ فرد فوت شده در ۲ بخش مرکزی (۳۵ نفر) و داشلی برون ( یک نفر) این شهرستان به ثبت احوال گزارش نشد.

وی بیان داشت: ساماندهی آرامستان‌ها در مناطق شهری و روستایی و ثبت مشخصات افراد وفات یافته مصوبه سال ۱۳۸۶ هیات وزیران است و بخشداران و دهیاران موظف به همکاری در این حوزه بسیار مهم هستند.

به گفته امانزاده، تاکنون از مجموع ۱۴۰ روستای واقع در بخش مرکزی اطلاعات مربوط به ۲۶ آرامستان ثبت شده که البته برخی آرامستان‌ها مشترک چند روستا است.

فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه با تاکید بر ضرورت طرح ساماندهی آرامستان‌ها به ویژه در مناطق روستایی این شهرستان، گفت: عدم ثبت اطلاعات افراد وفات یافته در موعد مقرر در مراجع قانونی، بعضا سبب برخی سوءاستفاده‌ها از شناسنامه افراد متوفی توسط دیگر افراد از جمله اتباع بیگانه می‌شود.

مهدی دهرویه افزود: دهیاران مناطق روستایی گنبدکاووس به‌عنوان نیروهای حاکمیتی، موظف به همکاری با ثبت احوال و ارائه مستمر گزارش افراد وفات یافته در روستا به این اداره هستند زیرا این مساله به امنیت ملی مربوط می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا