استاندار گلستان گفت: به هیچ عنوان هیچ کوتاهی در زمینه اجرای مصوبات حوزه آب را نخواهم پذیرفت و به شدت با مدیری که تعللی در اجرای مصوبات حوزه آب داشته باشد برخورد خواهد شد.

علی‌محمد زنگانه که امروز پنجشنبه دهم فروردین ماه سال جاری را به جلساتی فشرده و متوالی جهت بررسی موضوعات مرتبط با تنش آبی و تامین آب شرب مردم این استان قرار داده بود، اظهارداشت: اگرچه شرایط فعلی، میراث عملکرد اشتباه گذشتگان است، اما به عنوان یک مسوول در دولت سیزدهم هیچ کوتاهی از امروز به بعد را نخواهم پذیرفت.

وی تاکید کرد: این جلسات فوری و ویژه به دلیل گزارش‌های متعدد مردمی و نیز میدانی ناظران و بازرسان ویژه در خصوص مشکلات پیش رو در موضوع تامین آب شرب، با حضور مدیران دستگاه‌های مرتبط و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

وی با یادآوری این که بودجه حوزه‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان در دولت سیزدهم افزایش چند برابری داشته، تصریح کرد: مدیران بخش‌های مختلف در حوزه آب، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید شبانه‌روزی برای تغییر الگوی مصرف، نوع کشت محصولات و بهینه کردن استفاده از آب در صنعت تلاش کنند.

استاندار گلستان یادآور شد: سفره‌های زیرزمینی آب در گلستان با سرعت رو به کاهش است و ما در تلاشیم با کمک دولت ضمن تسریع در اجرای عملیات شیرین‌سازی آب دریای خزر، ساخت سد با کاربری تامین آب شرب را هرچه سریعتر کلید بزنیم.

زنگانه افزود: بیش از ۹۰ درصد از نیاز تامین آب شرب در استان از طریق منابع آب زیرزمینی است و این موضوع در شرایطی که هزاران چاه آب کشاورزی مجاز و غیرمجاز در استان فعال است، زنگ خطر شدیدتری را به صدا در می‌آورد.

وی ادامه داد: کشت شالی و محصولات پر آب در این استان با شرایط و وضع موجود هیچ توجیهی ندارد و ما باید به سمت تشویق کشاورزان به نکاشتن شالی و تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات جایگزین باشیم.

براساس این گزارش در این جلسه چهار ساعته استاندار با مدیران دستگاه‌های مرتبط با وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و فرمانداران شهرستان‌های استان، آخرین روند پیگیری و اجرای مصوبات شهرستانی استاندار گلستان و تصمیمات دیدار استاندار با وزیر نیرو مطرح و مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

همچنین در این جلسه همه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن تائید اظهارات استاندار خواستار این شدند تا از طریق اقناع مردمی برای نکاشتن شالی، دولت نیز تسهیلات حمایتی را برای جبران خسارات مالی کشاورزان در نظر بگیرد.

به دلیل طولانی شدن زمان جلسه و بررسی همه طرح‌ها و مصوبات حوزه آب برای شهرستان‌های استان، جلسه ۶ ساعته دیگری با حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و مدیران مرتبط برگزار و آخرین وضعیت اجرای طرح‌ها و مصوبات مورد پیگیری و تبادل نظر قرار گرفت.

استاندار گلستان همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلات و آب منطقه‌ای استان را مکلف کرد تا با پیگیری‌های شبانه‌روزی نسبت به جذب تمامی اعتبارات مصوبات سفر ریاست جمهوری و اجرای کامل پروژه‌ها اهتمام جدی داشته باشند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا