مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در نتیجه خشکسالی و تداوم کم‌بارشی، هم اکنون حجم آب موجود در مخازن سدهای استان هشت میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب معادل سه درصد ظرفیت کل مخازن است در حالی که این مقدار در مدت مشابه سال قبل ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب معادل ۱۳ درصد بود.

سیدمحسن حسینی روز پنجشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: اکنون سد نگارستان ( کبودوال در شهرستان علی‌آبادکتول)  ۲.۹ میلیون متر مکعب آب معادل ۱۲ درصد از حجم مخزن و تالاب سد آلاگل واقع در بخش داشلی برون گنبدکاووس ۲.۵ میلیون متر مکعب معادل پنج درصد، آب دارد.

وی ادامه داد: سدهای بوستان، شهید قربانی، وشمگیر، کوثر، شهید ایمری و تالاب سد آلاگل کمتر از یک میلیون مترمکعب آب دارند و حجم آب برای بهره‌برداری در پشت سدهای گلستان، کرند، دانشمند، شهید دستغیب، اینچه‌برون و شهید چمران در کلاله، صفر است.

به گفته وی ظرفیت ذخیره‌سازی آب در ۱۴ سد مخزنی استان گلستان ۲۴۵ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

حسینی علت اصلی کاهش ذخیره‌سازی آب در سدهای استان را وجود خشکسالی و کم بارشی طی سال های اخیر به ویژه ۲ سال آبی گذشته دانست.

گلستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی مناسب، رودخانه‌های مهمی چون گرگانرود، قره سو، اترک سفلی، شرق خلیج گرگان و نکارود به طول ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر دارد که تاکنون ۱۴ سد در مناطق مختلف استان با اهدافی از جمله مهار سیلاب، تامین آب زمین‌های زراعی پایین دست سدها و حتی صنعت با ظرفیت ذخیره‌سازی سالانه حدود ۲۴۵ مترمکعب آب ساخته و در دست بهره‌برداری است.

کاهش بارش در گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: از مهر سال گذشته تا ۳۱ شهریور امسال، مقدار بارندگی تجمعی متوسط در استان ۴۵۱ میلیمتر بود که نسبت به آمار بلندمدت ۴۷۰ میلیمتری، چهار درصد کاهش نشان می‌دهد.

حسینی افزود: مقدار بارش در حوزه گرگانرود پنج درصد، اترک سفلی ۶ درصد و خلیج گرگان سه درصد کاهش، حوزه قره‌سو بدون افزایش یا کاهش و حوزه نکارود علیا ۹ درصد افزایش نسبت به دوره بلندمدت دارد.

وی ادامه داد: رواناب اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های شاخص رودخانه‌های استان، بین یک تا ۸۸ درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلند مدت نشان می‌دهد.

حسینی به وضعیت ذخیره آبخوان‌های استان اشاره کرد و گفت: ذخیره آبخوان‌های استان ۳۳۲ میلیون مترمکعب معادل ۲۷ درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلند مدت نشان می‌دهد که آبخوان‌های کم‌عمق حدود ۲۶۱ میلیون مترمکعب و آبخوان‌های عمیق حدود ۷۱ میلیون مترمکعب کاهش دارد.

گلستان واقع در شمال کشور طی ۲ سال اخیر با پدیده خشکسالی و کم بارشی شدید مواجه شده و منابع آبی اعم از سطحی و زیرزمینی آن به شدت افت کرده است.

در این استان شمالی در شرایط نرمال و به دور از خشکسالی از ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب در دسترس شامل یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون مترمکعب زیر زمینی و ۸۸۸ میلیون مترمکعب آب سطحی، ۸۴ درصد آن به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد برای شرب و سه درصد هم برای هریک از حوزه های صنعت و محیط زیست در نظر گرفته می‌شود.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان این خطه بر پایه کشاورزی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا