رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس با اشاره به تصمیم دولت برای اجرای طرح پزشک خانواده شهری برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر از اردیبهشت امسال گفت: تعداد مطب‌های پزشکان عمومی در سطح گنبدکاووس جوابگوی اجرای طرح پزشک خانواده شهری است.

عبدالرحیم پالیده در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده گنبدکاووس با اشاره به آغاز اجرای طرح پزشک خانواده روستایی از سال ۱۳۸۴ در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در کشور، اظهارکرد: ارتقای شاخص‌های حوزه بهداشت و سلامت و مقابله به موقع با بیماری‌ها از مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح است.

وی افزود: دولت مصمم است طرح پزشک خانواده شهری را در جمعیت بالای ۲۰ هزار نفر با هدف پوشش همگانی سلامت از طریق توسعه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع مبتنی بر مراقبت‌های اولیه با رویکرد سلامت محوری بجای درمان محوری آغاز کند که دستاوردهای شاخص آن می‌تواند ارتقای سطح سلامت جامعه، افزایش دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت با کیفیت، کارآمد کردن حمایت اجتماعی و حفاظت مالی از مردم در پرداخت هزینه سلامت و افزایش فرزندآوری و حفظ و ارتقای جوانی جمعیت باشد.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس گفت: در این طرح پزشک عمومی، متخصص پزشک خانواده و یا متخصص پزشک اجتماعی می‌توانند مسوول تیم پزشکی مستقر در مطب یا پایگاه‌های سلامت باشند و ۲ مراقبت سلامت با تیم همراه است و خدمات اولیه به بیماران ارائه و در صورت نیاز به خدمات تخصصی‌تر به متخصصان فعال در کلینیک‌های دولتی، خصوصی و مطب‌ها ارجاع داده می‌شوند.

پالیده نخستین زیرساخت اجرای طرح پزشک خانواده را تشکیل پرونده الکترونیک سلامت دانست و بیان کرد: شهر گنبدکاووس حدود ۱۸۶ هزار نفر جمعیت دارد که تاکنون ۱۶۵ هزار و ۸۲۵ نفر از آنان پرونده سلامت الکترونیک تشکیل دادند و افراد باقی مانده هم باید برای تشکیل پرونده به پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند.

وی افزود: با توجه به جمعیت شهر گنبدکاووس ۶۳ پزشک عمومی به ازای ۳ هزار نفر احتیاج داریم که تعداد مطب‌های پزشک عمومی در سطح این شهر جوابگو است و در بخش ماما و مراقب سلامت هم مشکل خاصی نداریم.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس ادامه داد: همچنین به ازای هر ۱۵ هزار نفر یک دندانپزشک، روانشناس و کارشناس تغذیه نیاز است که همه اقدامات و تمهیدات لازم برای تامین نیروی انسانی در شهرستان پیش بینی شده و آماده اجرای طرح پزشک خانواده شهری هستیم.

پالیده گفت: طرح پزشک خانواده شهری از حدود ۱۰ سال قبل در ۲ استان فارس و مازندران در حال اجراست و امیدواریم در سال‌های نخست شروع آن در استان گلستان اقدامات خوبی در بحث پیشگیری از بیماری دیابت و فشارخون و همچنین مراقبت از افراد مبتلا انجام شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس هم از بستری بودن ۲۶ بیمار کرونایی در شهرستان خبر داد و گفت: هفت نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

فرهاد بدیعی با اشاره به ارائه یک سری خدمات در سطح جامعه مثل کاشت مو، تزریق ژل، بوتاکس و ماساژ صورت در سالن‌های زیبایی، گفت: تعداد اماکن بدون مجوزی که این گونه خدمات را ارائه می‌دهند رو به افزایش است و این مراکز اول فعالیت خود را آغاز کرده و سپس به دنبال مجوز می‌روند و خیلی‌ها هم بدون مجوز فعالیت دارند.

وی افزود: این مراکز با اجاره کردن مکان‌هایی بدون نصب تابلو و از طریق نوبت دهی تلفنی در ساعات خاص فعالیت دارند و در سایر مواقع در واحدهای خود را قفل کرده و از طریق تبلیغات در فضای مجازی و شکایت مردمی فعالیت آنها قابل پیگیری است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس گفت: در چند ماه اخیر ۱۱۶ مورد بازدید از امکانی با فعالیت خدمات زیبایی انجام شد که ۱۵ مورد تخلف پزشکی داشتیم و همچنین از ۱۰۱ مرکز زیبایی بازدید شد که ۳۴ مورد آنها مجوز نداشتند که ۳۲ مورد به مراجع قانونی معرفی و چند مورد هم پلمب شدند.

جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گنبدکاووس هم از ابلاغ ساختار سازمانی برای تشکیل قرارگاه جهاد تبیین در شهرستان خبر داد و بیان کرد: این قرارگاه ذیل هشت کارگروه به ریاست فرماندار با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند.

سرهنگ سیدیحیی قاضوی افزود: دشمنان از طریق فضای مجازی جنگ نرم را علیه ساختار نظام جمهوری اسلامی انجام می‌دهند لذا همگی ما وظیفه داریم با روشنگری دستاوردهای انقلاب و نظام در تمام فضاهای کشور مانند بازار، ادارات، مراکز آموزشی و علمی نسل امروز را بیش از پیش از خدمات دولتمردان آگاه سازیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا