برداشت نوبرانه گل زعفران از زمین‌های بارور این محصول در گلستان و به طور عمده در روستای کوهستانی «وامنان» شهرستان آزادشهر آغاز شد.

زمان اوج برداشت گل زعفران از باغ‌های بارور استان گلستان با مساعد بودن شرایط آب و هوایی تا مدت ۲۰ روز ادامه دارد.

وامنان قطب اصلی پرورش زعفران در استان گلستان به شمار می رود.

۲ دهه قبل روحانی روستای وامنان با انتقال پیاز زعفران از استان خراسان رضوی و زراعت در زمین های روستا، سبب گسترش تولید این محصول در این منطقه و روستاهای همجوار شد و زمینه پایداری رونق اقتصادی منطقه را فراهم کرد.

یکی از بهره‌برداران زعفران وامنان گفت: تاکنون قیمتی برای خرید این محصول اعلام نشده است.

سلیمان شاملو افزود: سال قبل گل زعفران تولیدی گلستان در روزهای نخست کیلویی ۴.۵ میلیون ریال به فروش رفت ولی در زمان اوج برداشت این قیمت به کیلویی ۲.۵ میلیون ریال رسید.

به گفته وی پارسال اغلب بهره‌برداران زعفران گلستان به خاطر نبود کارگر پس از برداشت گل امکان جداسازی کلاله زغفران را نداشته و از روی اجبار محصول خود را با قیمت پایین به تجار استان خراسان رضوی فروختند.

مدیرعامل شرکت تعاونی زعفران‌کاران وامنان هم گفت: بارش باران چند روز قبل برای زمین های بارده زعفران منطقه بسیار موثر بوده ولی تداوم آن در زمان برداشت، برای بهره برداران خسارت‌زا است.

ذبیح‌الله عادلی افزود: برداشت نوبرانه گل زعفران در منطقه آغاز شده و شرکت تعاونی حدود ۱۰۰ کیلوگرم از محصول را به قیمت هر کیلوگرم پنج میلیون و ۱۰۰ هزار ریال از بهره‌برداران خریداری کرد.

وی ادامه داد: این اقدام شرکت تعاونی، برای ممانعت از ورود دلالان و اعلام قیمت پایین از سوی آنان بود.

وی خواستار حمایت دستگاه های مرتبط استانی در تامین تسهیلات سرمایه در گردش خرید گل زعفران و استفاده از نیروی کار بومی در زمان جداسازی کُلاله از گل زعفران شد و گفت: در صورت انجام این حمایت مالی، می‌توان حدود یک ماه برای ۲۰ هزار نفر در منطقه درآمد ایجاد کرده و جلوی خروج گل زغفران پیش از جداسازی کلاله را گرفت.

امسال قیمت خرید توافقی زعفران از سوی شورای ملی این محصول هر کیلوگرم ۳۶۰ تا حداکثر ۵۲۰ میلیون ریال تعییین شده است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی گلستان با توجه به افزایش سطح مزارع بارده زعفران استان نسبت به سال زراعی قبل پیش‌بینی کرد چهار هزار کیلوگرم زعفران از مزارع گلستان برداشت شود.

نویدرضا فرهانی به خبرنگار ایرنا افزود: به خاطر کاهش میزان بارش‌ها، افزایش درجه حرارت و تداوم خشکسالی، کاهش حدود ۲۵ درصدی تولید زعفران مورد انتظار است.

وی خاطرنشان کرد: گلستان ۶ هزار هکتار زمین بارده زعفران دارد که پیش بینی تولید میانگین در هر هکتار پنج کیلوگرم کُلاله و در مجموع سه هزار کیلوگرم محصول است.

سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم زعفران خشک از مزارع گلستان برداشت شده بود.

ایجاد زمین‌های زعفران در شهریورماه انجام می‌گیرد و گل‌دهی اقتصادی این محصول از سال دوم آغاز شده و تا هفت سال ادامه دارد.

زعفران گیاه علفی و چندساله از تیره زنبق‌سانان است که در صنایع غذایی، شیرینی‌پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می‌رسد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا