ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی گلستان یکی از الزامات رونق اقتصادی این استان است و می‌تواند ضمن توسعه صادرات این گروه کالایی، نقش بسزایی در حمایت از بهره‌برداران بخش کشاورزی و پایداری رونق تولید منطقه ایفا کند.

علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان نهم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در نشست گفت و گوی بخش خصوصی و دولتی استان، فرصتی ۱۰ روزه برای واگذاری زمین موردنیاز راه‌اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی گرگان تعیین کرد و قرار بود زمینی به وسعت سه هکتار در روستای قربان‌آباد گرگان به فعالان اقتصادی این استان واگذار شود اما گویا فرصت تعیین شده از سوی استاندار گلستان برای راه‌اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی گرگان به فراموشی سپرده شده و دغدغه تجار استان در این خصوص همچنان باقی است.

در پایانه صادرات محصولات کشاورزی، سردخانه، بارانداز، سالن پیش سردکن، سورتینگ و بسته بندی، خط تولید کنسانتره، پوره محصولات کشاورزی، قرنطینه گمرک و شرکت‌های حمل و نقل مستقر می‌شود و فعالان اقتصادی به راحتی می توانند کالای خود را به کشورهای مقصد صادر کنند.

مطابق داده‌های آماری جهادکشاورزی گلستان، در این استان ۳۷۸ واحد صنایع تبدیلی و غذایی با ظرفیت فرآوری سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول کشاورزی دارد که این واحدها در شرایط فعلی سالانه ۲ میلیون تن انواع محصول کشاورزی معادل ۶۰ درصد ظرفیت اسمی را فرآوری می‌کنند.

گلستان ۶۵۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۳ هزار هکتار باغ، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دامی، بیش از هزار واحد مرغداری با ظرفیت اسمی جوجه ریزی در هر دوره ۵۲ میلیون قطعه، ۸۵ هکتار گلخانه فعال، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار عرصه مرتعی دارد که از این ظرفیت در تولید دانه‌های روغنی، مرغ، توتون و خاویار، پنبه، گندم و خرمالو، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو، ماهیان خاویاری، جو و زیتون استفاده می‌شود.

۲۲۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گلستان در سال زراعی قبل، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار مصرف کردند.

اکنون صادرات محصولات کشاورزی از گلستان به طور عمده از سوی تجار بومی و غیربومیان از طریق مرز زمینی و ریلی اینچه برون گنبدکاووس، بنادر امیرآباد و نوشهر و انزلی در استان های مازندران و گیلان و حتی گمرکات سایر استان‌ها به سایر کشورها از جمله آسیای میانه صورت می‌گیرد.

ضرورت توسعه صادرات گلستان

یک فعال اقتصادی اتاق بازرگانی گرگان گفت: ایجاد و راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در این استان ضروری است چون موجب رفع گره‌های صادراتی، کاهش هزینه‌ها و رونق صادرات محصولات تولیدی این بخش می‌شود.

روح الله شاهینی به ایرنا افزود: برای برخورداری از این طرح اقتصادی و زیربنایی در استان، نیاز به سرمایه‌گذاری کلان وجود دارد که باید مسوولان دستگاه‌های مرتبط برای عملیاتی آن شتاب بیشتری داشته باشند.

مقرون به صرفه نبودن قیمت‌گذاری زمین معرفی شده برای سرمایه‌گذاری

رییس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان گفت: تامین زمین راه‌اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی در گرگان مربوط به دوره‌های گذشته است اما تاکنون اقدام موثر برای بهره‌مندی تجار از مزایای آن در منطقه روی نداده است.

امیر یوسفی افزود: در دولت سیزدهم ۳.۵ هکتار از زمین ۱۳.۵ هکتاری واقع در قربان آباد گرگان برای ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی استان معرفی شده ولی قیمت اعلام شده برای واگذاری این زمین براساس کاربری تجاری بوده و برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: علاوه بر این، سند زمین واگذاری هم مشخص نیست که سرمایه‌گذاران برای استفاده از سند آن به عنوان پشتوانه مالی از جمله برای دریافت تسهیلات بانکی سردرگم است.

وی گفت: اتاق بازرگانی گرگان از قبل آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در استان اعلام کرده و لازم است دستگاه‌های مرتبط شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه آسان‌سازی کنند.

یوسفی پیشنهاد کرد زمینی در اختیار بخش خصوصی برای ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی گرگان قرار گیرد که برای سرمایه‌گذاری توجیه داشته باشد.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های توسعه صادرات استان می‌تواند ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، کاهش هزینه برای فعالان اقتصادی در صادرات کالا و ارزش افزوده را برای استان همراه داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان به اهمیت سرمایه‌گذاری در این طرح مهم در گلستان اشاره کرد و گفت: تقویت زیرساخت‌های صادرات محصولات کشاورزی استان از ضروریات در راستای رونق بخش کشاورزی منطقه به شمار می‌رود.

امیر یوسفی افزود: بازار اوراسیا، ظرفیت بسیار خوبی برای آینده رونق اقتصادی بخش کشاورزی استان فراهم کرده که باید به حوزه صادرات این بخش توجه ویژه شود.

وی با بیان این که فرصت سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در استان برای توسعه صادرات از دست داده می‌شود، ادامه داد: باید برای صادرات محصولات کشاورزی استان با برنامه بلند مدت و هدف‌دار، نسبت به رفع موانع سر راه و ایجاد ساخت‌های لازم از جمله پایانه محصولات صادراتی، اقدام شود.

به گفته وی از گلستان محصولات صادراتی از جمله سیب درختی، نارنگی، پرتقال، کیوی، سیب زمینی، گوجه فرنگی، انواع صیفی جات، کاهو، کلم، خیار خاردار، رب گوجه فرنگی، میگو و توتون به سایر کشورها از سوی تجار بومی و غیربومی صادر می‌شود.

با توجه به این که هدفگذاری توسعه صادارت کالا از استان گلستان برای افق ۱۴۰۴، ۵۰۰ میلیون دلار در گروه کالایی، کشاورزی و دامی، صنایع غذایی، محصولات معدنی، شیمیایی و پتروشیمی، محصولات صنعتی و فرش دستباف و صنایع دستی برنامه ریزی شده است، ضرورت دارد که برای شتاب در بهره‌برداری از زیر ساخت‌های موردنیاز به ویژه پایانه صادرات محصولات کشاورزی گرگان اقدام شود.

گلستان علاوه بر داشتن جایگاه ویژه در بخش تولیدات کشاورزی در کشور، وجود فرودگاه بین‌المللی گرگان و گمرک اینچه برون گنبدکاووس دارای خط ریلی و زمینی و اتصال آن به ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه، از ظرفیت های سرمایه گذاری برای ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

قابلیت واگذاری زمین تا ۱۵ سال به سرمایه‌گذار

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: در راستای واگذاری زمین موردنیاز ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاروزی در روستای قربان آباد شهرستان گرگان، اقدام لازم توسط این اداره کل مبنی بر ارجاع به کارشناسان رسمی دادگستری و نهایتا ارزش گذاری هر متر مربع در صورت واگذاری بصورت قطعی انجام شده است.

جمشید شعبانیان در گزارش اخیر به ایرنا افزود: واگذاری زمین برای این طرح به صورت اجاره سه ساله بوده و در صورت اجرای طرح و قبول سرمایه گذار تا ۱۵ سال قابل افزایش است.

وی بیان کرد: با توجه به این که عرصه مزبور متعلق به سازمان ملی زمین و درخواست استان هم واگذاری زمین به صورت قطعی و خارج از چارچوب اجاره است لذا برای دریافت مجوز واگذاری با سازمان مزبور مکاتبه و مراتب منجر به صدور پاسخ با تاکید بر معرفی سرمایه گذار و ارائه طرح مصوب از جانب سرمایه‌گذار را داشته و تاکنون متقاضی برای این طرح معرفی نشده است.

هدفگذاری توسعه صادرات کالا برای گلستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: با توجه به تحقق ۲۳۶ میلیون دلار صادرت کالا از این استان در سال ۱۴۰۱، برنامه‌ریزی شده که سالانه تا سال پایان سال ۱۴۰۴ برای هر سال ۳۳ درصد افزایش ارزش صادرات کالا داشته باشیم.

درویشعلی حسن‌زاده ادامه داد: برای سال ۱۴۰۲ هم صادرات کالا از این استان به ارزش ۲۸۰ میلیون دلار هدفگذاری شده است.

به گفته وی، کالاهای صادر شده از استان گلستان به ۳۶ کشور دنیا بوده که عمده آن به کشورهای آسیای میانه و در همسایگی استان گلستان است.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراستن شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و از شمال با کشورهای آسیای میانه همسایه بوده و از طریق فعالیت گمرک اینچه برون مراودات تجاری دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا