کارشناس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از تولید سالانه دو هزار تن شیر شتر در استان خبرداد و گفت: پرورش شتر ۷۰ درصد نسبت به نگهداری سایر دام‌ها کم هزینه تر است.

عبدالغفار تخله شامگاه یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بیش از هفت هزار نفر شتر در این گلستان پرورش داده می‌شود که سالانه در حدود دو هزار تن شیر تولید می‌کنند.

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: پرورش شتر ۷۰ درصد نسبت به نگهداری سایر دام‌ها کم هزینه تر است و خوراک آن رایگان و در بیابان‌های گلستان به میزان زیادی یافت می‌شود.

وی تصریح کرد: شیر شتر کم چرب و سرشار از ویتامین است که هضم آن از شیر گاو آسان‌تر و نزدیک ترین نوشیدنی به شیر مادر به شمار می‌رود.

تخله با بیان اینکه هر نفر شتر تک کوهان ترکمن به طور متوسط روزانه پنج تا ۶ کیلوگرم شیر تولید می‌کنند، ادامه داد: شیر شتر سرشار از پروتئین، کربوهیدرات‌ها، قند طبیعی، چربی‌های مفید، کلسیم، فسفر، پتاسیم، روی و آهن است.

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: گلستان نیازمند راه اندازی کارخانه شیر شتر و صنایع تبدیلی است و در صورت راه اندازی صنایع تبدیلی ارزش افزوده دوغ شتر به دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: بر اساس چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ باید ۸۰۰ هزار تن ظرفیت جدید در صنایع تبدیلی برای فرآوری محصولات شتر ایجاد شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر