سرپرست اداره‌کل امور عشایر گلستان هدف گذاری سال ۱۴۰۲ عشایر استان را تولید پنج هزار و ۸۳۶ تن گوشت قرمز اعلام کرد و گفت: تاکنون پنج هزار و ۳۱ تن از آن محقق شده است.

احمد پرتانی روز پنجشنبه اظهار کرد: هر ساله از محل دام های حذفی گله ۳۳ درصد به کشتارگاه انتقال می‌یابند که سهم امسال چهار هزار و ۴۵۷ تن گوشت قرمز بود که هه آن محقق شد.

وی افزود: همچنین پرواربندی دام (دوره ۱۲۰ روزه نگهداری بره‌های از شیر گرفته شده برای پروار) در گلستان از محل تسهیلات تبصره ۱۶، ماده ۵۲ صندوق توسعه ملی و تبصره ۱۸ قانون بودجه است که امسال از محل تبصره ۱۶، ۱۹۳ میلیارد ریال تسهیلات به ۲۴۴ نفر پرداخت و ۳۲۲ تن گوشت قرمز تولید شد.

پرتانی بیان کرد: همچنین از محل تسهیلات ماده ۵۲ صندوق توسعه ملی، امسال ۱۵۰ میلیارد ریال به ۹۵ نفر برای تولید ۲۵۰ تن گوشت قرمز پرداخت شد و تاکنون ۱۲۰ تن آن محقق گردید.

وی افزود: سهمیه تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه برای پرواربندی دام عشایر در گلستان ۴۳۹ میلیارد ریال است که تاکنون ۸۶ میلیارد ریال آن به ۶۰ نفر پرداخت و از این محل هم ۱۳۲ تن گوشت قرمز تولید شد.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان گفت: تولید قراردادی از دیگر راهکارهای پرواربندی دام است که به کمک شرکت پشتیبانی امور دام انجام می‌شود و امسال عملیات پرواربندی ۲۷ هزار راس دام با تخصیص چهار هزار و ۸۶۰ تن جو مدت دار از ۱.۵ ماه قبل در استان آغاز شده است.

پرتانی ادامه داد: تا پایان سالجاری از این محل ۶۷۵ تن گوشت قرمز تولید می‌شود.

گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع افزون بر ۵۴۰ هزار رأس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا