نخستین محل عرضه مستقیم گوشت قرمز عشایر استان گلستان امروز پنجشنبه با حضور مسوولان استانی و محلی در گنبدکاووس افتتاح شد.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان در حاشیه این مراسم تکمیل چرخه تولید گوشت قرمز را اولویت‌های جامعه عشایری دانست و اعلام کرد: در تحقق این مسیر امروز نخستین مرکز عرضه گوشت عشایری در گنبدکاووس افتتاح شد تا گوشت قرمز به طور مستقیم به دست مردم برسد.

احمد پرتانی این افتتاحیه را فرصت خوبی در مسیر توجه بیشتر به حقوق شهروندی و جامعه عشایری برشمرد و افزود: تلاش داریم در آینده مشابه این مرکز عرضه مستقیم برای سایر مناطق عشایری استان هم افتتاح شود.

وی گفت: این فروشگاه توسط یکی از شرکت‌های تعاونی عشایری راه اندازی شد و سال آینده اتحادیه عشایری استان پیگیر است تا مراکز عرضه مستقیم دیگری برای تامین گوشت قرمز از محل پرواربندی تولید قراردادی به بهره برداری برسد.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان افزود: این مرکز همکاری ویژه‌ای با ادارات و کارمندان برای ارائه گوشت قرمز به صورت اقساطی دارد.

به گزارش ایرنا، گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق گلستان است و ۶۵ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۹ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که تا سه سال قبل افزون بر ۷۶۰ هزار رأس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار داشتند که با خارج شدن بخشی از این دام‌ها از چرخه تولید به دلایلی مانند خشکسالی، حذف ارز ترجیحی و افزایش هزینه تولید این عدد به ۵۶۰ هزار راس رسیده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا