رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گنبدکاووس گفت: از ابتدای امسال تاکنون هشت میلیارد ریال تسهیلات در قالب مشاغل خانگی، انفرادی و پشتیبان به هنرمندان و صاحبان کارگاه‌های صنایع دستی این شهرستان پرداخت شد.

مریم آق آتابای افزود: وام‌های پرداختی به هنرمندان از منابع تسهیلاتی ابلاغ شده در ماه‌های پایانی سال قبل بوده که به تازگی و پس از تکمیل مدارک و تضامین مورد نیاز بانک، به آنها پرداخت شد.

آق آتابای اضافه کرد: پس از ابلاغ تسهیلات و اطلاع رسانی به هنرمندان صنایع دستی گنبدکاووس ۶۵ پرونده در قالب مشاغل خانگی با نیاز مالی تقریبی ۱۵ میلیارد ریال تشکیل و به بانک‌های عامل معرفی شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس ادامه داد: تاکنون ۳۹ پرونده با نیاز مالی هشت میلیارد ریال از سوی بانک‌های عامل به هنرمندان پرداخت شده و بقیه پرونده‌ها در مرحله تکمیل مدارک از سوی هنرمندان است.

به گفته وی، با پرداخت تسهیلات اشاره شده برای ۳۹ نفر از هنرمندان گنبدکاووس فرصت اشتغال و یا تثیبت آن ایجاد شد.

آق آتابای همچنین از فعالیت افزون بر چهار هزار هنرمند صنایع دستی در گنبدکاووس خبر داد و اضافه کرد: بیشتر این هنرمندان در رشته‌های “سوزن‌ دوزی، گلیم‌بافی، حصیربافی، تولیدات چرم دست دوز، ساخت سازهای سنتی، نمدمالی و زیورآلات سنتی” مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: گنبدکاووس هنرمندان زیادی در حوزه صنایع دستی بالاخص در مناطق روستایی دارد و پیش بینی‌ می‌شود شمار آنها افزون بر هشت هزار نفر باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی گنبدکاووس همچنین از تصمیم برای افزایش سقف تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی خبر داد و گفت: در نشست روز گذشته کارگروه این موضوع در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان میزان وام مشاغل خانگی به هر هنرمند ۱۵۰ میلیون تومان و به گروه‌های پشتیبان به ازای جذب هر نفر مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شد.

آق آتابای افزود: در صورت تصویب نهایی مبالغ پیشنهادی و ابلاغ آن، امسال هنرمندان صنایع دستی می‌توانند از آن بهره ببرند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا