مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس گفت: با توجه به کاهش مقدار نهاده‌های زراعی در حوزه گندم و جو به ویژه گندم توصیه می‌شود کشاورزان گندم مصرفی خود را نفروشند

 غلامعلی نورا ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: برنامه کشت امسال در حوزه گندم ۱۰۵ هزار هکتار، جو ۳۸ هزار هکتار و کلزا ۱۵ هزار هکتار است که در زمینه تامین بذر گندم و جو کمبود داریم.
وی در زمینه توزیع نهاده‌های دامی و زراعی تصریح کرد: امسال ۳ هزار و ۶۰۰ تن کنجاله سویا، ۴ هزار و ۲۰۰ تن ذرت، ۴ هزار تن سبوس یارانه‌ای، ۱۴ هزار تن دان آماده بین دامداران توزیع شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: برای تهیه نهاده‌های زراعی و باغی یکسال جلوتر برنامه‌ریزی شده و بر این اساس مزارع تکثیری مشخص که در قالب شرکت‌های تعاونی به کشاورزان در این حوزه اعلام می‌شود.
وی ادامه داد: سال گذشته ۲۵۰ تن بذر جو تامین شد که از این مقدار ۲۰۰ تن آن بین کشاورزان توزیع شد.

* قیمت گندم و جو بذری از قیمت گندم و جو خوراکی پایین‌تر بود
نورا گفت: طبق قانون وظیفه جهادکشاورزی تامین یک سوم بذر گواهی شده و تایید شده برای کشاورزان است.
وی با اشاره به کمبود امسال  بذر گندم و جو بیان داشت: امسال برای نخستین بار قیمت محصولات پاییزه در تابستان اعلام شد و بر این اساس قیمت گندم و جو بذری از قیمت گندم و جو خوراکی پایین‌تر بود.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد: بر این اساس قیمت گندم بوجاری شده ۳ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت دان مرغی بیش از ۴ هزار تومان است و این سبب شده تا کشاورزان گندم مصرفی خود را بفروشند و امکان کمبود بذر گندم و جو وجود خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود بذر گندم و جو و طبق قانون ما موظف به تامین یک سوم و یا یک پنجم از نهاده های زراعی کشاورزان بوده و تاکید داریم کشاورزان گندم مصرفی خود را نفروشند.
* بیش از ۲۳ هزار عشایری گلستان کارت تردد دریافت می‌کنند
معاون اداره کل عشایری گلستان اظهار کرد: بیش از ۲۳ هزار عشایر در گلستان وجود دارند که قشلاق خود را در مناطق گنبدکاووس، کلاله و مراوه‌تپه سپری کرده و امسال کارت تردد دریافت می‌کنند.
وی تصریح کرد: بعد از ۱۲ سال و براساس ثبت مبنایی تعداد خانوارهای عشایری استان از ۳ هزار و ۵۰۳ خانوار به ۴ هزار و ۱۲۲ خانوار افزایش یافته است که این خانوارها از ۲۰ هزار و ۶۷۵ نفر به بیش از ۲۳ هزار نفر افزایش داشته است.
محمدصادق عرب‌قائنی گفت: از دو ماه گذشته نام‌نویسی عشایر گلستان برای دریافت کارت تردد در سامانه مربوطه آغاز شده و تاکنون ۵۰ درصد از عشایر گلستان در این سامانه ثبت‌نام کرده و کارت خود را دریافت کرده و پیش‌بینی می‌شود تا دو ماه آینده تمامی عشایر در این سامانه ثبت‌نام و کارت خود را دریافت کنند.
وی در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز بیان داشت: از هفته گذشته به طور میانگین قیمت گوشت قرمز ۲۵ درصد در شهرستان افزایش یافته که این افزایش متاثر از نوسانات قیمت در استان‌های دیگر و به خاطر افزایش قیمت نهاده‌های دامی است.
معاون اداره کل عشایر گلستان تصریح کرد: در حال اخذ مجوز برای احداث میدان دام به مساحت ۴۰ هکتار هستیم که در صورت موافقت‌های انجام شده میدان دام با تمام تجهیزات و امکانات به روز و تمام بخش‌های مورد نیاز احداث خواهد شد.

  • منبع خبر : فارس