مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: کاهش تنها یک درصد از ضایعات گندم در کشور می‌تواند، نیاز یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را تامین کند.

سهراب سهرابی چهارشنبه شب در آغاز دوره آموزشی ویژه کارشناسان مکانیزاسیون استان گلستان اظهار کرد: مدیریت ضایعات برداشت محصول نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اجرای صحیح عملیات کاشت از جمله استفاده از کارنده‌های مناسب با توجه به شرایط موجود در نقاط مختلف کشور است.

وی ادامه داد: همچنین اجرای عملیاتِ به‌موقع مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز، مدیریت تغذیه گیاه و خاک، سیستم‌های نوین آبیاری و غیره در مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی هنگام برداشت محصول موثر است.

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت معاینه فنی کمباین‌ها، نظارت حین برداشت و مدیریت حمل مناسب محصول تا مراکز خرید تاکید کرد و افزود: میزان ضایعات محصولات کشاورزی بسیار بالا است لذا نظارت بر تولید محصول از مرحله کاشت تا برداشت کمک شایانی به کاهش ضایعات می‌کند.

سهرابی در ادامه به برنامه‌ها و رویکردهای سند امنیت غذایی پرداخت و گفت: با افزایش بهره‌وری و ارتقای آن شاهد افزایش عملکرد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی ایران نیز در این دوره آموزشی اظهار کرد: تلاش در راستای حفظ امنیت غذایی کشور و توسعه پایدار کشاورزی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت کمباین‌سازی ایران است.

علی‌اصغر حمیدی‌فرد افزود: گلستان از استان‌های مطرح در زمینه تولید غلات و دانه‌های روغنی است و یکی از قطب‌های کمباین‌داری در کشور محسوب می‌شود.

وی از بازسازی ناوگان فرسوده کشاورزی کشور در طرح جهش تولید در دیمزارها خبرداد و تاکید کرد: استان گلستان پایلوت اجرای این طرح بوده و پیشنهاد طرح اولیه آن به سایر استان‌ها هم انتقال پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی ایران با بیان اینکه شرکت کمباین‌سازی ایران آماده پذیرش انتقادات و پیشنهادات سازنده در راستای ارتقای کیفیت ناوگان برداشت محصولات کشاورزی است، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما در راستای کمک به امنیت غذایی کشور، تامین و تولید ماشین‌های برداشت غلات و سایر محصولات کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، استان مرزی و شمالی گلستان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور به شمار می‌رود که سالانه بیش از ۹۲ نوع محصول زراعی و باغی در این استان تولید می‌شود که بیشترین آن با افزون بر یک میلیون تن به گندم اختصاص دارد.

گندم، دانه های روغنی همچون کلزا، سویا، آفتابگردان و پنبه، مرغ، میگو، توتون، پیله تر ابریشم و زیتون از جمله محصولات شاخص گلستان و دارای رتبه در کشور است.

گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع، علاوه بر۶۶۲ هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت‌هایی همچون ۳۰ هزار هکتار باغ، ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار عرصه جنگلی، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، افزون بر ۱۲۰ کیلومتر ساحل، بیش از سه میلیون واحد دامی و بیش از یک هزار واحد مرغداری دارد.

در تولید محصولات زراعی، باغی و دامی گلستان از حدود ۳۳ هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی استفاده می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا