مدیرکل محیط زیست گلستان با اشاره به صدور مجوز ارزیابی اثرات زیست‌محیطی برای طرح گردشگری آشوراده، گفت: گره گردشگری در سواحل بندرترکمن و اراضی پشتیبان آشوراده باز شده است.

محمدرضا کنعانی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به نظر سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده اظهار کرد: در مسئله آشوراده کار را به دو بخش تقسیم کردیم که بخشی در محدوده جزیره و پناهگاه حیات وحش به مساحت ۲۲ هکتار است که مجوز محیط زیستی آن در سال ۹۷ صادر شده و الزامات محیط‌زیستی برای آن لحاظ شده تا طبیعت‌گردی در این منطقه عملیاتی شود.

وی ادامه داد: بخش دوم در جزیره آشوراده اراضی پشتیبان است که خارج از محدوده پناهگاه حیات وحش است و نقشه جانمایی اولیه سایت پشتیبان به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسیده و در هفته دولت امسال نیز نخستین مجوز در اراضی پشتیبان توسط سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی صادر شد و در مرحله سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.

مدیرکل محیط زیست گلستان با بیان اینکه گره گردشگری در سواحل بندرترکمن و اراضی پشتیبان آشوراده باز شده است، تصریح کرد: نخستین سرمایه‌گذار مجوزهای لازم را از مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محیط زیست اخذ کرده و در حال حاضر ادامه روندها را پیگیری می‌کند.

کنعانی با بیان اینکه مجوزهای اولیه برای دسترسی به اراضی پشتیبان و جزیره آشوراده در مساحت محدودی بود، گفت: در سفر رئیس جمهور به گلستان جلسه‌ای به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار و مجوز قانونی این جاده نیز صادر شد و عملیات اجرایی آن نیز در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر برای ادامه مسیر مجوزهای لازم را دارد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای درون جزیره آشوراده وجود دارد که شورای عالی شهرسازی و معماری تاکید داشت این مکان صرفا به تفرج گسترده اختصاص پیدا کند اما مطالبه استان گلستان اقامت شبانه بود که در همین راستا جلسات متعددی در سطح ملی برگزار شد و اولویت ما و مجموعه سازمان محیط زیست این است که با بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی بحث اقامت شبانه در این منطقه با رویکرد احیای بافت سنتی روستا در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست گلستان تاکید کرد: با توجه به اینکه آشوراده ذخیره‌گاه زیست‌کره است و نقش جوامع محلی نیز باید در رونق گردشگری لحاظ شود استفاده از مردم بومی و ظرفیت جوامع محلی در آشوراده در دستور کار قرار گرفت که کارهای کارشناسی این طرح در حال انجام است و به زودی می‌توان شاهد حضور مردم در آشوراده باشیم.

کنعانی در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت محیط زیستی در طرح گردشگری آشورده برطرف شده است، پاسخ داد: بالاترین مجوز در مجموعه سازمان محیط زیست مجوز ارزیابی اثرات زیست‌محیطی است که در حال حاضر این مجوز برای طرح گردشگری آشوراده صادر شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا