مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: حدود ۲۲ هزار تُن انواع کود شیمیایی برای زراعت تابستانه در این استان ذخیره‌ شده و آماده توزیع میان بهره‌برداران است.

حمید ضیایی اظهار کرد: از این مقدار ۱۱ هزار و ۳۳۵ تُن کود ازته، هفت هزار و ۲۸ تن کود فسفاته و سه هزار و ۴۸۳ تن کود پتاسه است که این حجم و تنوع کودهای کشاورزی، ذخیره مطمئنی برای آغاز کشت تابستانه گلستان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: ظرفیت انبارهای گلستان از کود شیمیایی تکمیل شده و دغدغه‌ای از بابت تامین کود موردنیاز برای کشاورزان استان وجود ندارد.

به گفته وی از ابتدای امسال، ۲۲ درصد از برنامه ابلاغی معادل ۳۹ هزار و ۹۳۵ تُن کود شیمیایی شامل “ازته، فسفاته و پتاسه” موردنیاز کشاورزان استان تامین شده است.

ضیایی ادامه داد: در اجرای برنامه مصوب وزارت جهاد کشاورزی، تامین کود شیمیایی شامل ازته، فسفاته و پتاسه در سال جاری ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ تُن برای تولید محصولات کشاورزی استان در نظرگرفته شده است.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

استان گلستان با این جمعیت بهره‌بردار کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا