مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به رطوبت بالا در گندم‌ها به دلیل بارش‌های اخیر و پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش دما از روز سه شنبه از کشاورزان خواست برای برداشت محصول گندم عجله نکنند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به ناپایداری هوا از هفته گذشته تا کنون و احتمال تداوم این شرایط تا دوشنبه و بارش‌های پراکنده گفت: به دلیل وجود رطوبت بالای ۱۴ درصد در گندم‌ها به دلیل بارش‌های اخیر و در نتیجه جدا نشدن خوشه از ساقه، امکان خرید تضمینی این محصول توسط دولت وجود دارد.

محمد ناظری افزود: گندمکاران نواحی شمالی استان تا اواخر هفته جاری و پایداری هوا برای برداشت گندم صبر کنند تا متحمل خسارت نشوند.

وی ادامه داد: برخی گندمکاران مناطق شمالی و غرب گلستان اقدام به برداشت محصول کردند که به دلیل بالابودن درصد رطوبت، این محصول در مراکز خرید تضمینی خریده نمی‌شود.

به گفته وی امسال حدود ۳۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان هم گفت: مراکز خرید تضمینی، گندم دارای رطوبت زیر ۱۴ درصد را از کشاورزان تحویل می‌گیرند.

به گفته وی ۱۰۹ مرکز با ظرفیت خرید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تُن محصول آماده دریافت گندم کشاورزان گلستان است.

مهری ادامه داد: امسال برای نخستین بار ۶ مرکز خرید تضمینی دولتی در استان به جک‌های تخلیه بار با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد ریالی مجهز شده تا تخلیه گندم در گرگان، گنبدکاووس، گالیکش، علی‌آبادکتول و کلاله با سرعت انجام شود.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان