گنبدکاووس به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان گلستان با حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در ۱۶۳ روستای بالای ۲۰ خانوار از جمله ۲۳ روستای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت فقط یک کتابخانه عمومی روستایی دارد.

شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس در مجموع ۲ هزار و ۶۶۴ مترمربع فضای کتابخانه‌ای دارد که مطابق با جمعیت آن به ازای هر هزار نفر، هشت متر و ۸۲ سانتی‌متر مربع سرانه وجود دارد در حالی که میانگین استانی آن حدود ۱۵ متر و میانگین کشوری نیز بالای ۲۳ مترمربع است.

گنبدکاووس با این میزان سرانه فضای کتابخانه‌ای، در میان ۱۴ شهرستان استان گلستان، جایگاه دوازدهم را دارد.

به گزارش پایگاه اخبار گنبد رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس اظهار داشت: در صورت اهدای ساختمانی با استحکام کافی و زیربنای ۱۲۰ تا ۱۳۰ متر مربع از طرف دهیاری و شورای اسلامی و یا اهالی روستاهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر این شهرستان، نهاد کتابخانه‌های عمومی تجهیزات و نیروی انسانی لازم را برای راه اندازی کتابخانه تامین می‌کند.

علیرضا مجاهدی راد با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی برای ساخت کتابخانه اعتباری در اختیار ندارد، افزود: هم اینک فقط یک کتابخانه عمومی در روستای “کرند” از توابع بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس فعالیت دارد.

به گفته وی، یک فرد نیکوکار در روستای “حاجی قوشان” گنبدکاووس نیز ساختمانی را به مدت ۱۵ سال برای ایجاد کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان قرار داده که اقدامات اداری آن در حال انجام است.

مجاهدی راد اضافه کرد: درحال حاضر فقط چهار هزار و ۹۳۴ نفر معادل کمتر از ۲ درصد کل جمعیت گنبدکاووس، عضو سه کتابخانه‌ عمومی شهری، یک کتابخانه روستایی و یک باب کتابخانه مشارکتی مستقر در اداره زندان این شهرستان هستند.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس همچنین تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان را ۸۷ هزار و ۱۹۸ جلد اعلام کرد و گفت: امسال در زمان آرامش نسبی و وضعیت زرد بیماری کرونا، بیش از پنج هزار و ۶۰۰ جلد کتاب با رعایت کامل فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی امانت داده شد.

وی با اشاره به قرمز شدن دوباره وضعیت شیوع کرونا در گنبدکاووس پس از ۲ ماه و نیم قرار داشتن در وضعیت زرد بیماری، افزود: این شرایط سبب شد تا براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت برخی مراکز عمومی از جمله کتابخانه‌ها از دیروز ۲۰ آبان به مدت یک ماه تعطیل شود.

مجاهدی راد ادامه داد: محدودیت‌های کرونایی باعث شد تا بیشتر فعالیت‌های این اداره به سمت استفاده از ظرفیت فضای مجازی با محور تولید و انتشار محتوا شامل “معرفی کتاب، ضبط برنامه‌های گفتگو محور در زمینه نقد کتاب و راه‌اندازی محافل ادبی” سوق پیدا کند و از ابتدای امسال تا الان حدود ۲۰ دوره مسابقات کتاب‌خوانی و کتاب‌شناسی در این شهرستان برگزار شده است.

وی با گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی (۲۴ تا ۳۰ آبان)، اظهار داشت: برنامه‌های پیش بینی شده برای این هفته مانند برپایی پایگاه گلریزان کتاب و نمایشگاه کتاب با توجه به وضعیت فعلی گنبدکاووس از لحاظ شیوع کرونا، به صورت مجازی و یا در فضای باز کتابخانه‌ها برگزار می‌شود.

مجاهدی راد همچنین با اشاره به استقبال خوب مردم گنبدکاووس از جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی، گفت: تابستان امسال پنج هزار و ۴۶۰ نفر از مردم شهرستان در این رخداد فرهنگی شرکت کردند که اسامی نفرات برتر تا چند روز آینده و در هفته کتاب و کتابخوانی اطلاع رسانی می‌شود.

  • منبع خبر : ایرنا