رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ترکمن از دستگیری ۲ شکارچی غیرمجاز در پهنه آبی خلیج گرگان خبر داد و گفت: در عملیات مشترک پلیس با محیطبانان این اداره متهمان به همراه لاشه ۲ قطعه مرغابی به دام افتادند.

علی بیانی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افراد دستگیر شده بدون توجه به ممنوعیت های قانونی در رابطه با شکار پرندگان آبزی، مبادرت به شکار غیرمجاز ۲ قطعه مرغابی سرسبز در پیرامون جزیره آشوراده کردند؛ که در چنگال قانون گرفتار شدند.

وی افزود: از متهمان یک قبضه سلاح شکاری ، مقادیری فشنگ ساچمه زنی و ادوات شکار کشف و ضبط شد و متهمان با تشکیل پرونده به دادسرا معرفی شدند.

رییس اداره محیط زیست بندرترکمن گفت: مناطق پیرامونی جزیره آشوراده و خلیج گرگان در زمره پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می شوند که هر گونه شکار در این منطقه ممنوع است.

بیانی گفت: همکاری محیط زیست با سایر دستگاه های همسو مانند دریابانی ، انتظامی و شیلات سبب شده تا دست اندازی و تخلف در زیستگاه های آبی غرب گلستان به طور محسوسی کاهش یابد.

بیانی افزود: زیستگاه های منطقه در معرض تهدیدات گوناگونی همچون شکار غیرمجاز، فعالیت غیرقانونی در اراضی ساحلی و تخریب و تصرف منابع ملی قرار دارد که به دلیل محدودیت نیروی انسانی، امکانات و بودجه محیط زیست، برخی از این مسایل پنهان می ماند که همراهی مردم نقش بسزایی در حفظ حیات وحش به عنوان یک میراث ملی خواهد داشت.

حوزه استحفاظی محیط زیست شهرستان ترکمن به دلیل برخورداری از زیستگاه های منحصر به‌فرد دشتی و تالابی در کریدور مهاجرت پرندگان شکاری واقع است و همه ساله از اوایل تیر تا آذرماه میزبان این پرندگان با ارزش و حمایت‌شده است.

گلستان از معدود تنفس‌گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است و به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است.

به گفته مسوولان محیط زیست ۱۱۴ گونه پرنده مهاجر در فصول مختلف بویژه زمستان در زیستگاه های گلستان حضور داشته و زاد و ولد می کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا