صادرات میگوی گمیشان یکی از اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم برای اشتغال پایدار مرزنشینان گلستان است که در راستای آن طی ۲ سال‌ اخیر اقدامات ارزشمندی برای تقویت زیرساخت‌ها از جمله پایداری انتقال آب از دریای خزر به سایت پرورش میگو، توسعه مراکز عمل‌آوری و نگهداری و بازاریابی صورت گرفت.

بر اساس داده‌های آماری مسئولان شیلات گلستان، تولید میگو از استخرهای پرورش این آبزی در گمیشان سال زراعی قبل، سه هزار و ۱۰۰ تُن بوده که این میزان نسبت به سال زراعی قبل ۱۰۰ درصد رشد داشته و در سال زراعی پیش‌رو هم تولید سه هزار و ۸۰۰ تن محصول برآورد می‌شود.

سرمایه‌گذاری در تولید میگو در مجتمع میگو چهار هزار هکتاری گمیشان سبب شده تا ۲ هزار و ۷۰۰ نفر که بیشتر از اهالی این منطقه مرزی و محروم این شهرستان هستند صاحب شغل شده و از این طریق تامین معاش کنند.

به گفته کارشناسان و مسئولان شیلات استان گلستان، بیش از ۸۰ درصد میگوهای تولیدی این استان پس از عمل‌آوری و بسته‌بندی، قابلیت صادرات دارد که سال قبل از همین محل ۱۵ میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد.

براساس گزارش مسوولان دامپزشکی گلستان در سال‌های اخیر چین، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا، عمده مقصد صادرات میگوی گلستان هستند.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: امسال با افزایش تولید میگو پیش‌ بینی می‌شود ۲۰ میلیون از محل صادرات این محصول دلار ارز نصیب کشور شود.

اسماعیل جباری افزود: صادرات مستقیم میگو از گلستان به مقصد روسیه یکی از مشکلات مراکز عمل‌آوری و بسته بندی این استان است که دستگاه‌های مرتبط برای شتاب در حل آن با این اداره کل همکاری بیشتری داشته باشند.

به گفته وی اکنون صادرات میگو تولیدی گلستان به روسیه باید تاییدیه این کشور را داشته باشد که این خلا سبب شده صادرات میگو به این کشور فقط از طریق مراکز دارای تاییدیه روسیه در جنوب ایران امکان‌پذیر باشد که انجام آن به هزینه اضافی انتقال به جنوب و صرف زمان بیشتر احتیاج دارد.

وی خواستار همراهی بیشتر سازمان دامپزشکی کشور در حل این دغدغه تجار استان گلستان شد.

صادرات ۲۹۰ تُن میگو از گلستان

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان در خصوص صادرات میگو تولید شده استان گفت: از ابتدای سال جاری ۲۹۰ تن میگو برداشت شده از استخرهای پرورش در مجتمع گمیشان از استان گلستان با صدور گواهی بهداشتی این اداره کل، به عمان و امارات صادر شده است.

علی کاووسی به خبرنگار ایرنا افزود: ۲ مرکز فرآوری فعال گلستان دارای کد آی آر صادرات میگو وجود دارد که این محصول را به همه کشورها به غیر از روسیه که دارای شرایط خاص واردات این محصول است، صادر می‌کنند.

وی یادآور شد: برای صادرات مستقیم میگو از استان گلستان به کشور روسیه باید مراکز فرآوری این محصول در استان، تقاضای خود را به دامپزشکی ارایه دهند تا ضمن پیگیری لازم برای حضور کارشناسان کشور روسیه و بازرسی و تایید آن‌ها صورت گیرد.

کاووسی ادامه داد: صاحبان تمامی مراکز فرآوری میگو در استان گلستان که اکنون ۹ مرکز وجود دارد، می‌توانند درخواست خود را برای حضور کارشناسان روسیه و دریافت تاییدیه صادرات مستقیم این محصول به این کشور، ارایه دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان در خصوص تولید محصول میگو در سال جاری، گفت: با نظارت کارشناسان این اداره کل و شبکه دامپزشکی گمیشان از استخرهای پرورش میگو در مجتمع پرورش میگو این شهرستان ، این مجتمع عاری از بیماری است.

وی ادامه داد: تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ تُن میگو از استخرهای پرورشی در گمیشان، برداشت شده و به مراکز عمل آوری و بسته بندی حمل شده تا ضمن تامین بازار مصرف داخل کشور، زمینه صادرات آن فراهم شود.

به گفته وی برداشت میگو در گمیشان تا اواخر مهر سال جاری ادامه دارد.

سید محمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان در نشست اخیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان خواستار تلاش بیشتر اداره کل شیلات استان در حوزه رفع دغدغه تجار برای صادرات مستقیم میگو از استان گلستان به کشور روسیه شد.

کار برداشت میگو در استان گلستان از میانه شهریورآغاز و در آخر مهر سال جاری پایان می‌یابد.

تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور به مساحت چهار هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

گلستان در یک دهه اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی‌پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن هرچه بیشتر مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

براساس مطالعات صورت گرفته کارشناسان شیلات گلستان، با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان به مساحت ۱۰ هزار هکتار ( فاز یک به مساحت چهار هزار هکتار در حال بهره برداری) طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا