مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: مجمع خیرین خون استان از زمان تاسیس در ۲ ماه گذشته تاکنون ۳۵ میلیارد ریال برای رفع کمبودها و بهبود زیرساخت‌های خون گلستان کمک کردند.

فاطمه محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بودجه دولتی پاسخگوی حجم زیاد مطالبات و نیازهای خون استان نیست و در این شرایط نقش خیرین بهداشت و سلامت برای توسعه و تعمیم خدمات به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار پررنگ است.

وی بیان کرد: حمایت بیشتر خیران می‌تواند منجر به خرید تجهیزات و امکانات مدرن شده و کمبودهای زیرساختی بخش خود را برطرف کند.

مدیرکل انتقال خون گلستان به ذخیره ۱۰ روزه خون استان اشاره کرد و گفت: نیاز به خون، همیشگی و دائمی است و برای تامین آن باید زمینه مشارکت بیشتر شهرودان در اهدای خود فراهم شود.

محمدی ادامه داد: بسیاری از بیماران به فرآورده‌های خونی نیاز مبرم دارند و جامعه باید به سمتی برود که استفاده از فرآورده‌های خونی برای همه دارای اهمیت باشد.

وی ادامه داد: خون‌های اهدایی علاوه بر تامین نیاز خونی مراکز بیمارستانی به مصرف بیش از ۳ هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیوی (دیالیزی)، تالاسمی و هموفیلی و نیز مصدومان سوانح رانندگی و جراحی‌های پزشکی می‌رسد.

محمدی گفت: گلستان دارای چهار پایگاه ثابت خونگیری در گرگان، گنبدکاووس، بندرگز و علی‌آبادکتول است و بر اساس درخواست سایر شهرستان‌ها، تیم‌های سیار اعزام می‌شوند.

جمع‌آوری خون از داوطلبان اهدای خون و آماده‌سازی آن برای نجات بیماران و مصدومان، ایجاد پایگاه در بیمارستان‌ها و واحدهای سیار و ثابت جهت تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم برای دعوت به اهدای هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده‌های آن به مراکز درمانی و بیمارستان ها از جمله وظایف سازمان انتقال خون است.

براساس مطالعات و نتایج تحقیق و بررسی دانشمندان، اهدای خون به سبب کمک به هم نوع که اجر معنوی دارد، تاثیر بسزایی بر سلامتی، کاهش سکته، فعال‌سازی بیشتر بدن برای تولید خون، پلاکت، کاهش مواد زائد بدن، کاهش استرس و اضطراب و افزایش نشاط و شادی، دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا