رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس گفت: ۲۳ روستای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت این شهرستان مرزی واجد شرایط لازم راه‌اندازی کتابخانه عمومی هستند که در صورت برخورداری از یک ساختمان با زیربنای ۱۰۰ مترمربع، صاحب کتابخانه می‌شوند.

علیرضا مجاهدی‌راد در حاشیه آیین جشن گلریزان کتاب به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی (۲۱ تا ۲۷ آبان) به خبرنگار ایرنا بیان داشت: طی روزهای آینده نخستین کتابخانه روستایی گنبدکاووس در روستای “حاجی قوشان” افتتاح می‌شود.

وی افزود: درصورت تمایل اهالی یا اعضای شورا و دهیار روستاهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار گنبدکاووس به داشتن کتابخانه عمومی، آنها می‌توانند با تامین ساختمان دارای استحکام با زیربنای ۱۰۰ مترمربع که حق انتفاع آن تا ۱۵ سال در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار گیرد، درخواست خود را به اداره کتابخانه‌های عمومی ارائه دهند.

۲۳ روستای گنبدکاووس واجد شرایط راه‌اندازی کتابخانه هستند

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس همچنین از فعال بودن پنج کتابخانه عمومی با مجموع ۷۴ هزار و ۹۳ نسخه کتاب در این شهرستان خبر داد و گفت: ۲ کتابخانه در شهر گنبدکاووس، یکی در شهر مرزی اینچه برون، یکی در شهر تازه تاسیس “کُرند” و یک کتابخانه مشارکتی در اداره زندان این شهرستان فعال هستند.

وی، زیربنای پنج کتابخانه عمومی گنبدکاووس را ۲ هزار و ۶۶۴ مترمربع اعلام کرد و افزود: هم اکنون ۶ هزار و ۷۵۴ نفر عضو کتابخانه‌های این شهرستان هستند و این اعضا از ابتدای امسال تا کنون افزون بر ۱۹ هزار جلد کتاب امانت گرفتند.

مجاهدی راد، کمبود فضای کتابخانه‌ای را از مهمترین مشکلات گنبدکاووس دانست و ادامه داد: با رایزنی و پیگیری‌های انجام شده یک کتابخانه مشارکتی با دانشگاه پیام نور به‌زودی راه‌اندازی می‌شود ضمن اینکه چند مرکز آموزش عالی و اداره دیگر این شهرستان هم آمادگی خود را برای راه‌اندازی کتابخانه مشارکتی اعلام کردند.

وی اضافه کرد: با همراهی اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری گنبدکاووس قرار است، یک طبقه از ساختمان فرهنگ سرای درحال ساخت خیابان بعثت و بخشی از فضای ۲ سرای محله “سیدآباد” و “چای بویین” این شهر هم به کتابخانه اختصاص یابد.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس همچنین با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی گفت: برای بزرگداشت این هفته ۶۰ برنامه فرهنگی و هنری از جمله برپایی “نمایشگاه کتاب، مسابقات و نشست‌های کتابخوانی، قصه گویی، جشن گلریزان کتاب، دیدار با خانواده شهدا و عضو گیری رایگان” با همراهی برخی ادارات و نهادهای شهرستان برگزار خواهد شد.

مجهادی راد گفت: طی یکسال اخیر ۲ هزار نسخه کتاب جدید به منابع کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس اهدا شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا