رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: باید توانایی‌های زیرساختی از جمله ابزار تخلیه، بارگیری و انبار در مرز اینچه‌برون تقویت شود تا بتوان نیازهای کشور را از این مرز وارد و فراورده‌های تولیدی گلستان به راحتی صادر کرد.

امیر یوسفی روز یکشنبه در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی استان گلستان با حضور معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: در اینچه‌برون امکان برقراری ارتباط اقتصادی از چین، روسیه و کشورهای CIS با اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم است و از سویی دیگر با وجود اشتراکات فرهنگی و دینی بسیار با کشورهای CIS باید در راستای تقویت این مرز اقدام کرد.

وی افزود: منطقه آزاد اینچه‌برون با همه تلاش‌ها به ثمر نشست اما برخی دستگاه‌های اجرایی به قانون تمکین نمی‌کنند و دعوای بین دستگاهی مانع بزرگی برای ادامه کار منطقه آزاد و سرمایه‌گذاری شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان راه‌اندازی بازارچه مشترک مرزی را ضروری خواند و گفت: این مهم می‌تواند موجب بیشترشدن درآمد مرزنشینان به ویژه ترکمن‌ها شود.

یوسفی خاطرنشان کرد: در دفتر رییس کل دادگستری گلستان همواره به روی فعالان اقتصادی گشوده است و با تلاش دستگاه قضا، بسیاری از واحدی تولیدی راکد و نیمه‌تعطیل گلستان به چرخه تولید برگشتند.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی استان گلستان دارای ۱۰ کمیسیون تخصصی است که جلسات به صورت مستمر و با حضور فعالان استانی در راستای رفع مشکلات برگزار می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با بیان اینکه درآمد سرانه مردم گلستان کمتر از ۵۰ درصد متوسط درآمد سرانه کشور است، گفت: مردم گلستان با وجود محرومیت‌ها و تنگناهای اقتصادی موجود، با نشاط برای اعتلای ایران تلاش می‌کنند.

یوسفی با اشاره به تشدید روزافزون تنش‌های آبی در گلستان بیان کرد: آثار ویرانگر تنش‌های آبی بر بخش کشاورزی، صنعت، حوزه اجتماعی و سیاسی چشمگیر است و انتظار می‌رود طرح آب‌شیرین‌کن دریای خزر اجرا شود.

وی متذکر شد: ساخت خط آهن اینچه‌برون-گنبدکاووس- آزادشهر- شاهرود مطالبه دیگر گلستانی‌ها است که در سفر اول رییس جمهور شهید به تصویب رسیده بود که مسیر شمال-جنوب را ۵۱۶ کیلومتر نزدیک می‌کند و حمل و ترانزیت کالا را از یک میلیون تن فعلی به ۱۲ میلیون تن بیشتر می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان خاطرنشان کرد: به دلیل توجه ناکافی به بخش کشاورزی، تولیدات این بخش با هزینه‌های سنگین صورت می‌گیرد به طوری که تولید برخی محصولات به صرفه نیست.

یوسفی یادآور شد: انتظار می‌رود قیمت‌های دستوری محصولات این بخش متناسب با هزینه‌های آن تعریف شود چراکه نیازهای این بخش با نرخ قیمت دلار بازار آزاد تهیه می‌شود.

به گفته وی؛ قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌ها دارای اشکالاتی است که این اشکالات در اجرا خود را نشان می دهد و در چنین شرایطی حل یک مشکل مردم می‌تواند در گرو خم کردن قانون و گاهی تخطی از آن باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران نیز در این جلسه گفت: گلستان متکی به کشاورزی است اما فعالیت در این بخش سودآور نیست لذا در تمام دنیا مورد حمایت قرار می‌گیرد اما قانون‌های حمایتی در کشور اجرا نمی‌شود و نظارتی بر روند اجرای آن نیست.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره می‌فرمایند باید قانون فصل‌الخطاب باشد، تاکید کرد: اگر قانون اجرا نشود سنگ روی سنگ بنا نمی‌شود اما در برخی حوزه‌های کشاورزی قانون رعایت نمی‌شود.

علیقلی ایمانی یادآور شد: در تابستان روزانه پنج ساعت برق چاه‌های کشاورزی قطع می‌شود و با این اقدام، ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار کشور و ماده ۲ قانون برقی کردن چاه‌های کشاورزی بر زمین مانده است.

وی با بیان اینکه مشکلات زیادی بر سر راه کشاورزان به دلیل اجرا نکردن قانون خرید تضمینی وجود دارد، تصریح کرد: در حالی که ۷۲ ساعت پس از تحویل گندم و دیگر محصولات باید مطالبات کشاورزان پرداخت شود اما هنوز بخشی از مطالبات گندمکاران و کلزاکاران پرداخت نشده است.

دبیر خانه کشاورز گلستان خاطرنشان کرد: امنیت غذایی مساله مهم و حیاتی است و با اجرای قانون می‌توان به تولید ادامه داد، امسال با جهش تولید و با مشارکت مردم در محصول گندم خودکفا شدیم و نیاز به واردات نداریم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا