رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: جریان سیلاب‌ ناشی از بارندگی‌های اخیر در مناطق شمالی این شهرستان و استان خراسان شمالی به سمت سه تالاب‌ بین‌المللی کم‌آب و در معرض خشکیدن «آلماگل»، «آجی‌گل» و «آلاگل» هدایت شد.

احمد احمدی اظهارکرد: بخشی از جریان سیلاب هم با توجه به مصارف کشاورزی و شرب مردم منطقه در حال هدایت به سمت «سد دانشمند» است و بخش کمی هم به واحدهای آبزی‌پروری اختصاص می‌یابد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس افزود: تالاب «آلماگل»، «آجی‌گل» پهنه آبی دارد اما تالاب «آلاگل» خشک شده و طبق تصمیم کارگروه توزیع آب، سیلاب در سطح بیشتر به سمت تالاب «آلاگل» در حال هدایت است.

احمدی با تاکید بر اینکه میزان دقیق پهنه آبی تالاب‌های «آلماگل»، «آجی‌گل» مشخص نیست، گفت: بعد از دستیابی به میزان دقیق ورودی آب به تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس از طریق سنجش با ماهواره‌ها، آمار دقیق اطلاع‌رسانی شود.

وی بیان کرد: طبق نظر کارشناسان سیلاب تا سه روز آینده در منطقه جریان دارد و همه کانال‌های دسترسی به تالاب‌های بین‌المللی آماده آبگیری هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: مطابق قوانین حفاظت و احیای تالاب‌ها، تامین آب تالاب‌ها بعد از آب آشامیدنی در رتبه دوم قرار دارد ضمن اینکه وزارت نیرو مکلف است براساس برآورد حق آبه تالاب‌ها در شرایط «خشکسالی و ترآبی» توسط سازمان حفاظت محیط زیست، آن را تامین کند.

وی ابراز امیدواری کرد حجم قابل توجهی آب از رودخانه اترک وارد سه تالاب بین‌المللی گنبدکاووس شود.

تالاب‌های بین‌المللی «آلاگل، آجی‌گل و آلماگل» همزمان با برگزاری نخستین نشست پژوهشگران سازمان جهانی حفاظت از طبیعت در سال ۱۳۵۰ که در «رامسر» و با هدف صیانت از تالاب‌ها و حمایت بهتر از زیستمندانی که در این پهنه‌های آبی طبیعی زیست می‌کنند، تحت عنوان «کنوانسیون رامسر» به ثبت این سازمان جهانی رسیدند.

این سه تالاب بین المللی که در بخش «داشلی برون» شهرستان گنبدکاووس نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان و در فاصله نزدیکی نسبت به هم واقع شدند در مجموع افزون بر ۳ هزار هکتار مساحت دارند که بزرگترین آنها «آلاگل» با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، سپس «آجی‌گل» با ۳۲۰ هکتار و در نهایت آلماگل با ۲۰۷ هکتار است.

حداقل حجم آب تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس با عمق ۲ تا چهار متر و در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است اما به سبب کم بارشی و خشکسالی در چند سال اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شدند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا