مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان آخرین وضعیت اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده را تشریح کرد و گفت: دولت سیزدهم برای اجرای این طرح به طور ویژه پای کار است.

محمدجواد ساوری روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت جزیره آشوراده اظهار کرد: جزیره آشوراده حلقه مفقوده گردشگری گلستان بود که مشکل آن به مدت سه دهه حل نشده بود.

وی ادامه داد:در سفر اول هیات دولت به گلستان، رییس جمهور برای بازگشایی گره طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده و صدور مجوزهای لازم دستور فوری داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با بیان اینکه با پیگیری‌های استاندار و دیگر مسئولان، مجوز طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده در مرداد ماه سال جاری توسط کمیته ملی طبیعت‌گردی و گردشگری صادر شد، افزود: برخی از پیگیری‌ها، اقدامات ایجابی و عمرانی در جزیره آشوراده را دچار وقفه کرد اما پیش از سفر دوم رییس جمهور، اتفاقات خوبی در این جزیره رخ داد.

برگشت دوباره بومیان به روستای «آشوراده»

ساوری یادآور شد: خبر خوش و مسرت‌بخش مشارکت سرمایه‌گذاری در جزیره آشوراده طی روزهای گذشته توسط وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام شد که اتفاق بسیار خوب و نویدبخشی برای گلستانی‌ها است.

وی ابراز ‌امیدواری کرد اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده به عمران، آبادانی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری گلستان کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان تاکید کرد: برای تحقق قول دولت صادق‌الوعد همه تلاش خود را به کار می‌گیریم و ایجاد زیرساخت همگن با محیط زیست در دستور کار ما قرار داد.

برپایی نوروزگاه در جزیره «آشوراده»

به گفته ساوری؛ در حال حاضر مرمت قلعه تاریخی و مرمت خانه‌های قدیمی روستای آشوراده در حال انجام است و مالکان قبلی در حال اخذ مجوز بومگردی و برگشت دوباره به این جزیره هستند تا به مسافران و گردشگری داخلی و خارجی خدمات ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه موزه ملی ماهیان خاویاری که در سفر دوم ری*یس جمهور به گلستان افتتاح شد پذیرای گردشگری خواهد بود، بیان کرد: جزیره گردشگری هم‌اکنون نیز پذیرای گردشگران و طبیعت‌دوستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با بیان اینکه یکی از نوروزگاه‌های گلستان در نوروز ۱۴۰۳ در جزیره آشوراده برپا می‌شود، اظهار کرد: در حال ایجاد بسترهای لازم برای خدمات‌دهی بهتر گردشگران و مسافران هستیم و ‌امیدواریم این مهم تا نوروز ۱۴۰۳ تحقق یابد.

طرح طبیعت‌گردی آشوراده ۲۰ سال در کش و قوس اجرا گیر کرده بود که دولت سیزدهم با اخذ تدابیری مشکلات آنرا بررسی و سپس رفع کرد و اکنون این طرح بعد از گذشت دو دهه با رفع مشکلات فنی و حقوقی و تمدید مجوز ارزیابی زیست‌محیطی عملیاتی شده است.

اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر یکی از مطالبه‌های مهم مردم و مسوولان گلستان در دهه‌های اخیر بوده و اجرای آن سال ۱۳۹۳ در سفر استانی هیات دولت به تصویب رسید.

جزیره آشوراده قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند ولی با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب، جمعیت این جزیره ایرانی کاهش چشمگیر یافته و اکنون شماری از آن ها تردد می‌کنند.

جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است و در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

علاوه بر این، در گذشته تولید ۴۰ درصد از خاویار کشور در نزدیکی این جزیره انجام می شد و در تولید این محصول شهره است.

آشوراده در ۲ کیلومتری غرب بندرترکمن قرار دارد و تنها راه دسترسی گردشگران به این منطقه بوسیله قایق است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا