رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از آغاز توزیع مکمل آهن و ویتامین D در مدارس استان خبر داد.

فرهاد لشکر بلوکی گفت:هر ساله با آغاز سال تحصیلی همزمان با سراسر کشور با همکاری معلمان، مراقبان سلامت و کارشناسان تغذیه در دوره چهار ماهه قرص مکمل آهن میان دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم و کپسول ویتامین D میان تمام دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول و دوم در استان گلستان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به سابقه ۱۵ ساله توزیع مکمل میان دانش آموزان در استان گلستان، گفت: امسال طبق برنامه‌ریزی ۷۰ هزار دانش آموز استان تا پایان سال تحصیلی یک میلیون و ۱۲۰ هزار قرص مکمل آهن و ۶۳۰ هزار کپسول ویتامین D دریافت خواهند کرد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: وزارت بهداشت هر ساله این مکمل‌ها را تهیه و به صورت رایگان در اختیار آموزش و پرورش برای توزیع میان دانش آموزان گروه هدف قرار می‌دهد.

لشکر بلوکی بیان کرد: دختران با توجه به سرعت رشد و افزایش نیاز بدنی به ریز مغذی‌ها از جمله آهن با احتمال کمبود ذخیره آهن روبرو می‌شوند و برخی از خانواده‌ها هم به دلیل وضعیت اقتصادی امکان تامین مقدار کافی این ماده مغذی از طریق سفره خانوار را ندارند که در نهایت احتمال کم خونی و فقر آهن وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: کم خونی و فقر آهن باعث اختلالات رفتاری، افت توان تحصیلی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود لذا دولت هرساله برای جلوگیری از بروز این مشکلات قرص آهن را در مدارس توزیع می‌کند و در کنار آن کارشناسان مربوطه آموزش تغذیه سالم را هم ارائه می‌دهند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: همچنین مردم این استان به ویژه در نیمه دوم سال به دلیل موقعیت جغرافیایی از نور آفتاب کمتری بهره‌مند می‌شوند و این وضعیت به دریافت کمتر ویتامین D از طریق نور خورشید منجر می‌شود که نهایتا موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و کاهش جذب کلسیم در بافت استخوانی و زمینه ساز پوکی استخوان در سال‌های آینده خواهد شد و در برخی مواقع احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های مثل انواع سرطان را افزایش می‌دهد.

وی گفت: به همین دلیل هر ساله برای کمک به دانش آموزان کپسول ویتامین D میان آنان توزیع می‌شود.

۴۱۷ هزار دانش‌آموز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را در سه هزار مدرسه استان گلستان آغاز کردند و در مجموع ۲۴ هزار نیروی فرهنگی شامل ۱۹ هزار معلم و پنج هزار کادر مدرسه مسوولیت آموزش و نظارت بر عملکرد آنان را برعهده دارند.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان