استاندار گلستان گفت: بحران خشک شدن خلیج گرگان باید همچون بحران دریاچه ارومیه یه دغدغه ملی تبدیل شود.

علی‌محمد زنگانه سه‌شنبه شب در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این استان اظهار کرد: خلیج گرگان نباید خشک شود، زیرا این اتفاق، سبب خشک شدن کل استان و از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی خواهد شد.

وی بیان کرد: این خشک شدن آسیب‌های دیگری همچون از بین رفتن کشاورزی کل استان می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود ۲۰ هزار هکتار کانون ریزگرد نمکی در پشت مرزهای استان با کشور همسایه، خشک شدن خلیج گرگان سبب ایجاد ۴۰ هزار هکتار کانون جدید ریزگرد نمکی در استان خواهد شد.

استاندار گلستان گفت: با وجود این ۶۰ هزار هکتار کانون ریزگرد نمکی، دیگر چیزی برای استان باقی نخواهد ماند.

زنگانه اضافه کرد: مساله خشک شدن خلیج گرگان باید اولویت اول جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی استانی و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در دستور کار باشد.

وی تاکید کرد: رسانه‌های ملی و استانی باید بحران خلیج گرگان را به دغدغه ملی مبدل کنند و کمپین و گروه ویژه‌ای در این زمینه تشکیل شود.

زنگانه خاطرنشان کرد: موضوع خشک شدن خلیج گرگان، باید در قالب یک بسته محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین شود و همین بسته نیز به رییس جمهور که خود به شخصه در سفر به گلستان بازدید داشتند، برسد.

استاندار گلستان گفت: موضوع خلیج گرگان باید به دیپلماسی همسایگان به ویژه ترکمنستان تبدیل شود و آنان نیز نسبت به این موضوع با توجه به وزش بادهای جنوب غربی به شمال شرقی این کشور، دغدغه داشته باشند.

زنگانه بیان کرد: در موضوع پسروی آب دریای خزر باید دیپلماسی بین‌المللی جدیدی را شروع کنیم که برای این کار اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان نسبت به تهیه نامه‌ای به وزیر امور خارجه این موضوع را ارائه دهد و پیامدها ولگا که دریای خزر هم تابعی از آن است، گزارش شود.

وی تاکید کرد: حقوق بین‌الملل دریای خزر و پسروی آن در این نامه تاکید شود و رونوشت نامه به وزیر امور خارجه به رییس جمهور و معاون اول ایشان هم ارسال شود.

این مقام مسول تصریح کرد: گزارش پیشرفت پروژه علاج بخشی خلیج گرگان باید زودتر به وزارت کشور برای تخصیص فاز سوم اعتبارات ارائه شود.

استاندار گلستان گفت: پروژه علاج بخشی خلیج گرگان می‌تواند در قالب اعتبارات بند میم ماده ۲۸ مدیریت بحران برای تخصیص اعتبار قرار بگیرد.

زنگانه اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست نیز موضوعات تغذیه مصنوعی تالاب‌های استان و انتقال آب درون و برون حوزه‌ای و سایر مداخلات مربوطه مصوب در ستاد ملی تالاب‌ها را در کنار تدقیق مطالعات مربوط به پمپاژ را پیش از دور دوم سفر رییس جمهور به گلستان، جمع‌بندی و ارائه کند.

وی با تاکید بر این که کمیته‌های چهارگانه فنی شهرستانی و استانی باید هر ۲ ماه یک بار تشکیل شود و مشکلات درونی را در آن جلسات برطرف و در جلسات شورای مرکزی، مباحث کلان تبادل نظر شود، بیان کرد: دستگاه‌هایی که جدول پروژه‌های خود را برای تخصیص سهم استان از اعتبارات بند میم ماده ۲۸ ارائه نکرده‌اند در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: ادارات کل استان نیز جدا از این پروژه‌ها سهم خود را از وزارتخانه‌ها از محل ۱۳ هزار میلیارد اعتبارات وزارت کشور اخذ کنند.

استاندار گلستان گفت: لایروبی رودخانه‌های استان با توجه به مصوبات وزارت کشور و وزارت نیرو برای حضور دستگاه‌های مورد نیاز از استان‌های دیگر و همچنین ارگان‌هایی مانند شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌های استانی مشابه که خودروهای کاربردی دارند، از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان با جدیت پیگیری شود.

زنگانه اظهار کرد: لایروبی ۱۰۰ کیلومتر از ۶۰۰ کیلومتر مصوب و تعهد ایجاد شده در قالب وظایف شرکت و قرارگاه لایروبی شهید لولایی، قابل قبول نیست.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا