مدیرکل گمرکات گلستان با اشاره به صادرات ۳۰۸ هزار تُن انواع کالای غیرنفتی از مبادی گمرکی استان به ارزش ۱۶۹ میلیون و ۵۲۸ هزار در هفت ماه گذشته گفت: از میان ۲۵ کشور مقصد کالاهای صادراتی این استان شمالی، ترکمنستان با ۳۰ درصد ارزش کل صادرات، رتبه نخست را دارد.

شهریار شهریاری روز دوشنبه با ارسال گزارشی به نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در گنبدکاووس افزود: از مجموع ارزش کالاهای صادراتی گلستان در هفت ماه گذشته ۵۱ میلیون و ۱۲۵ هزار دلار معادل ۳۰.۱۶ درصد متعلق به کشور ترکمنستان است.

وی اضافه کرد: به لحاظ وزنی هم ۵۳.۸۸ درصد معدل ۱۶۶ هزار تُن از مجموع وزن کالاهای صادراتی گلستان در مدت اشاره شده به این کشور همسایه صادر شده است.

شهریاری ادامه داد: عراق، قزاقستان، پاکستان، ازبکستان، بلغارستان، رومانی، روسیه، ارمنستان، افغانستان، قرقیزستان، ترکیه، لهستان، تاجیکستان، گرجستان، هند، آذربایجان و امارات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گفته وی، صادرات کالاهای غیرنفتی گلستان در هفت ماه گذشته از لحاظ وزن ۵۴ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۴۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

ترکمنستان مقصد نخست صادرات کالای غیرنفتی گلستان است

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین «پلی استایرن، تخم مرغ، پنیر، انواع لوله پروفیل و آهنی، خوارک آماده آبزیان، ورق نئوپان، یُد، نایلون و کامپاند پُلی اتیلن» را به ترتیب ۱۰ کالای عمده صادراتی گلستان طی هفت ماه گذشته ذکر کرد و بیان داشت: حدود ۱۹ میلیون دلار از ارزش کالاهای صادراتی این استان مربوط به پلی استایرن، قریب ۱۷ میلیون دلار پنیر و ۱۵ میلیون دلار هم تخم مرغ بوده است.

شهریاری به حجم کالاهای وارداتی از طریق گمرکات گلستان از اول فروردین تا پایان مهرماه امسال نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت ۴۳ هزار و ۶۶۶ تُن انواع کالا به ارزش تقریبی ۹۰ میلیون دلار از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۱۸۸ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۲۰۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

وی، «روغن خام سویا، فوتس اویل، بخشی از تجهیزات خط تولید پلیمر اسیون، سدیم سولفات، دیزل ژنراتور، پارچه، اتر الکل‌ها، تجهیزات کامل گلخانه‌ و متقال» را ۱۰ کالای وارداتی به گلستان طی هفت ماه گذشته ذکر کرد و افزود: این کالاها از ۲۰ کشور مختلف وارد کشور شده است.

شهریاری بابیان اینکه از بین کالاهای وارداتی به گلستان روغن خام سویا با ۱۳ میلیون و ۳۲۰ هزار دلار در صدر قرار دارد، اضافه کرد: «ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، انگلستان، هند، اسپانیا، ازبکستان، ایتالیا، روسیه، تاجیکستان، آلمان، امارات، فرانسه، ویتنام، تایوان، پاکستان، عراق، استرالیا و دانمارک» به ترتیب از دیگر کشورهای مبدا واردات به ایران از طریق مبادی گمرکی این استان بودند.

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین درخصوص حجم و ارزش ترانزیت خارجی از گمرکات استان در هفت ماه گذشته اظهارداشت: در این مدت هزار و ۶۲۶ فقره اظهارنامه با وزن افزون بر ۳۲ هزار تُن انواع کالا به ارزش ۱۹۲ میلیون و ۳۱۹ هزار دلار از گمرک اینچه برون با عنوان ترانزیت خارجی انجام شد که از نظر وزنی ۶۴ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۰۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی درآمد وصولی گمرکات گلستان در مدت اشاره شده امسال را حدود ۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد ۱۹۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۴۰۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا